Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

7up

Korporal
17 Okt 2025
8
3
Heisan

Har en garasje på ca 50m2. Den er kledd med asfalt plater (yttervegg) er det nødvendig å isolere før jeg legger innvendig kledning.

Har overhode ingen planer om å ha oppvarmet garasje. Mulig at jeg blir å varme opp på korte jobber. Men ser liksom ikke behovet å koste isolasjon så lenge den ikke skal være oppvarmet.

Neste spørsmål: Hva har dere kledd veggene med innvendig?
Skal ikke spyles noe innvendig. Så trenger ikke være vannfast. Men kanskje fukt bestandig kan være lurt? Sett på slik osb. Men synes kanskje de er grov overflate på.
På forhand takk for innspill

Skal du gjøre dette skikkelig og samtidig få en garasje som er praktisk å bruke, ville jeg absolutt gått for isolasjon og kledning – og da spesielt løsningen med vindtettingsduk og rupanel. Vindtett sørger for at konstruksjonen blir tett mot trekk og fuktinnblåsing, og rupanel gir deg et solid innvendig underlag som tåler juling og gjør det enkelt å skru opp hyller, verktøy, kroker eller skap uten at alt må festes i stendere.

Rupanel har også fordelen av å tåle litt fukt og temperatursvingninger bedre enn gips eller spon, og det er et materiale som passer perfekt i en garasje der ting skal brukes – ikke bare se pent ut. Med isolasjon bak (ja, jeg hadde kostet på meg isolasjon), vindtett på innsiden og rupanel som kledning får du en vegg som både er funksjonell og fremtidssikker. Skulle du senere ønske å legge plater eller male, har du allerede en solid base.