Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Virre

Sersjant
24 Jan 2025
12
9
Norge
Når man bygger nytt hus eller pusser opp, tar man hundrevis av små og store valg. Noen blir man kjempefornøyd med – andre ser man i ettertid at man burde gjort annerledes.

Jeg tenker det kunne vært nyttig (og kanskje litt gøy) å høre hva dere andre angrer på at dere ikke gjorde.
  • Burde du valgt flere stikkontakter?
  • Angrer du på gulvvarme (eller at du ikke tok det)?
  • Burde du montert aircontition med kjøling på soverommet?
  • Valgte du fliser på gulvet på kjøkkenet, men savner parkett?
  • Valgte du murhus, men nå drømmer du om laftet enebolig?
  • Skulle du hatt større vaskerom, ekstra bod eller bedre planløsning på kjøkkenet?
  • Eller kanskje du la litt for mye penger i noe som viste seg å være helt unødvendig?
Tror dette kan være gull verdt for alle som planlegger prosjekter nå – og ikke minst en fin måte å dele litt erfaringer (og kanskje trøste hverandre litt 😅).

Hva er din største “skulle ha gjort det annerledes”-erfaring?

Jeg har en liten anger på at vi ordnet vaskerom i kjelleren istedet for å ha et stort godt bad der med stort badekar og hatt vaskerom m/ vvb i den uinredne boden.
På tidspunktet var førstefødte 3 måneder unna, nylig flyttet inn i huset og vaskerommet kostet rett under 450k, så å koste på enda mer for separate rom var utelukket.

Kanskje i fremtiden. :)

Angrer på at vi gikk for Klikvenkyl i stua/kjøkkenet. Altfor mykt og beveger seg for mye og lager lyd.
Skulle også ønske jeg avrettet gulv med nytt bjelkelag fremfor avretningsmasse. Min følelse sier det ville blitt bedre.

• Like
Reaksjoner: LtdEdFred
Har et gammelt hus med granittmur og luftet krypkjeller under det meste av huset. Jeg angrer på at jeg avrettet det gamle bjelkelaget ved å lime og skru nye bjelker på begge sider av de gamle, isolere og skru sponplater over. Det har blitt et veldig godt gulv å gå på med vannbåren varme, men jeg klarer ikke å legge fra meg tanken på at det fremdeles er en utilgjengelig krypkjeller under der. Selv om den er luftet. Jeg skulle ha gjort slik som jeg gjorde på den siste fjerdedelen av kjelleren: fylte opp med pukk, duk, XPS, plast, XPS og til slutt støpt plate over det. Tryggere mot fukt uten krypkjeller.

Tok over 70-tallshus for noen år siden, gradvis pusser opp fra stendernivå etc.

Noe av det første jeg gjorde var å bytte laminatgulvet i stuen. Jeg tok ikke gangen eller soverommet (på samme etasje) før trinnvis senere, fordi jeg gradvis utførte større oppussingsendringer som endret disse områdene.

I etterkant, når alt er ferdig, ser jeg at jeg skulle ventet med å bytte laminat til jeg kunne gjort hele etasjen samtidig. Hater å ha dørterskler, elsket i en tidligere bolig at gulvet fløt uavbrutt.

Det vil ikke være så stor jobb å poppe opp litt her og litt der av gulvet igjen, for å få et uavbrutt gulv i hele etasjen, men har egentlig ikke mental energi til det pga alt annet jeg hele tiden holder på med. Har lagt det litt bort i bakhodet til at jeg ordner det senere i "luksusoppussing" når jeg skal ha gulvvarme.

Allikevel, liten detalj som knaker litt baki der.
------------------------------------------------------------------

Jeg byttet i fjor dobbel terrassedør selv. Var egentlig ikke planen å gjøre det selv, men lokale selskap som tilbød slikt tok så overbetalt at selv å bestille samme dør selv fra Bygghjemme med frakt var 5000 kr billigere enn å få nøyaktig samme døren fra disse selskapene. Installasjonsprisen var samtidig dyrere enn døren.

Pga hvor opphengt jeg var i denne prosessen, som jeg aldri hadde gjort før, glemte jeg å spørre meg selv om åpning fra venstre sett utenfra var ideelt, og om ikke åpning fra høyre ville gjør den kroken til en ideell tvkrok, slik at sofaen kunne gått litt inn i "glasset" på ene siden av døren, uten å sperre for vanlig utgang der.

Denne lille detaljen kunne gjort den kroken mer brukbar -_-

Sist redigert:
Jeg tenkte å dele min erfaring, og håper kanskje andre kan lære av det.
Det jeg angrer mest på at jeg ikke gjorde da jeg pusset opp / bygde (avhengig hva som passer deg) er:

Planlegge for fleksibilitet
Jeg var altfor fastlåst i en løsning, og glemte å legge inn muligheter for fremtidige endringer. Hadde jeg lagt inn mer fleksible føringer (f.eks. ekstra rør, strømuttak, justerbare skinner) ville det vært mye enklere nå når behovene endrer seg.

Investere i skikkelig ventilasjon
Jeg tok en litt “middels” løsning for å spare penger. Nå merker jeg at jeg burde hatt bedre luftkvalitet, bedre fuktstyring og mindre luktproblemer i enkelte rom. Det hadde lønt seg i lengden å velge det “lille ekstra”.

Dokumentere underveis
Tegninger, bilder, merking av føringer og slikt — jeg sparte på det, og angrer nå når noe må endres eller noen andre skal gjøre noe arbeid. Det er mye enklere å se hva som ligger hvor når du har dokumentasjon.

Tenke langsiktig på materialvalg
Jeg valgte rimeligere materialer flere steder for å holde budsjettet. Men nå ser jeg at noen av dem slites eller ser slitt ut mye tidligere enn jeg hadde regnet med. Hvis jeg hadde brukt litt mer på slitesterke løsninger i kritiske områder (gulv, bad, inngang), hadde jeg hatt færre reparasjoner nå.

Hvis jeg skulle reist tilbake i tid, ville jeg brukt mer tid på planlegging og å rådføre meg med eksperter før jeg gikk i gang, spesielt for tekniske løsninger.