Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SpeedyGonzales

Sersjant
1 Feb 2025
11
5
HTH Kjøkken: Noen med erfaringer fra denne kjøkkenprodusenten?

Som tidligere kunde av IKEA, Norema og Sigdal kjøkken har fruen forelsket seg i et kjøkken fra HTH.
Prisen virker fornuftig og løsningen fruen har glupet ut virker også ganske god.

Jeg er alltid skeptisk til nye ting, og HTH Kjøkken er helt nytt for meg.
Er det noen som har erfaring med denne kjøkkenprodusenten som vil dele synspunkter?
Tenker da både på selve bestillingsprosessen/leveransen, monteringsarbeidet og erfaringen ved bruk etterpå.

Fruen har forelsket seg i modellen HTH Nordic Spirit fargetone Hvit Eik. Se bildet nedenfor.
Ved montering blir det åpenbart viktig å få alle horisontale "spiler" til å match på høyde, slik at alt det blir pent og ryddig.

Skjermbilde 2025-02-18 091349.jpg

Er det noen HTH forhandlere vi bør styre unna, eller er alle like gode?

Ser også at HTH Kjøkken har tre ulike leveransemodeller. Noen som har testet de ulike?
Etter hva jeg forstår er det kun utvalgte modeller som kan leveres i DIY-konseptet Go!
...og HTH Nordic Spirit er selvfølgelig ikke i dette utvalget :cry:

Skjermbilde 2025-02-18 091835.jpg

HTH er en av Europas største produsenter av kjøkken og har holdt på siden 60 tallet. De er blant annet veldig store på nybygg.

Jeg har hat flere kjøkken fra HTH. Både montert av de, og et levert som en miks av selvbygg og ferdig satt sammen. For hva jeg kan se så leger de delene som er i tre og melaminplater selv. Mye av metaldelene, som hengsler, og skinner for skuffer, er fra Tyske Blum. Typisk Blumotion soft-close serien.

Hvis du ønsker å gjøre my selv, kan du få de til å tegne opp kjøkkenet for deg, og så bestille det de har som selvbygg som selvbygg og det som må tilpasses som fabrikkbygg. Jeg vurderer Nordic Spirit i et hus selv, og tenkte å bestille de underskapene fra HTH fabrikken. Denne serien har ikke overskap, så blir vel noe hvite skap fra selvbygg. Planlegger å bestille både selvbygg, fabrikkbygg og hvitevarer av de, som en bestilling, så alt passer sammen (og man har en plass å klage).

HTH selvbygg er flatpakket og ca halve prisen som det som er satt sammen på fabrikk. Vær dog klar over at selvbygg ikke er like lett som å montere som en kommode fra IKEA. Dette er for litt mer viderekommende. Instruksjonene er ikke like gode som IKEA og hvis du skal ha håndtak så er det ikke forboret hull for dette. Jeg har tidligere brukt en slik jigg: https://www.kregtool.com/shop/cabin...shelf-jigs/cabinet-hardware-jig/KHI-PULL.html . Du må kansje også tilpasse foringer, så du bør være komfortable med å kutte melaminplater.

Ved montering blir det åpenbart viktig å få alle horisontale "spiler" til å match på høyde, slik at alt det blir pent og ryddig.

Skuffeseksjonene skrues sammen og monters på sokkel så disse vil matche bortover. Spilene er nok skåret på en CNC maskin og er helt like for hva jeg kan se. Jeg har ihvertfall aldri hat noe problemer med at ting ikke er 100% likt mellom ulike deler, slik du av og til kan se på deler fra IKEA. Skuffeskinnene og hengsler kan også justeres slik at de ender opp med rette linjer.

Har dessverre dårlige erfaringer med HTH. Vi la mye penger i å oppgradere kjøkkenet ved kjøp av ny leilighet, og det har vært en utmattende rekke av problemer. Først og fremst på grunn av skuffemekanismer som ikke fungerer som de skal (push) og at frontene kontinuerlig kommer ut av stilling igjen kort tid etter justering. Ventetiden på deler har vært ufattelig lang. Har hatt servicemann her i mer enn 50 timer etter innflytting for 1,5 år siden. Nå er alle skuffer byttet til et annet fabrikat og det ser omsider bedre ut. Dels skyldes nok problemene også dårlig monteringsarbeid fra firmaet HTH har avtale med her i byen.

• Like
Reaksjoner: SpeedyGonzales