Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Telefån

Menig
18 Nov 2025
2
0
Hei! Vi skal overta et hus om noen uker, og var innom for en sniktitt i dag.
Da oppdaget jeg noe som overrasket meg litt.
Det flislagte gulvet i entreen ligger ca. 10–12 mm lavere enn parketten på kjøkkenet.
Overgangen er en dobbel døråpning på rundt 160 cm, og det er montert en aluminiumslist som skal skjule nivåforskjellen.
Jeg merket det veldig godt fordi jeg sparket borti listen da vi gikk fra entre til kjøkken.

Slik jeg forstår det har de trolig flytstøpt hele etasjen, flislagt entreen og deretter lagt parkett – uten å ta hensyn til at parkett og flis bygger ulikt.
Er dette vanlig praksis, eller burde man med rette forvente et jevnere gulv i et nytt hus?

Vi har betalt 4 mill for tomt og 14 mill for huset ferdig satt opp.
Jeg hadde ærlig talt forventet å slippe å kjenne en så tydelig kant når man går mellom rommene.

Er dette innenfor hva som må forventes, eller er vi for kravstore?

Dette er jo et klassisk eksempel på "hva som er avtalt kontra hva som forventes"

men jeg er jo i praksis enig med deg. høydeforskjell burde det jo ikke ha vært

• Like
Reaksjoner: Telefån
Hvis dere ikke har avtalt noe annet så er dette avviket for stort.
Det er ikke greit å overlevere et gulv hvor det er 10-15mm høydeforskjell mellom to tilstøtende rom når det ikke er et naturlig skille, f.eks. en terskel, mellom rommene.

Utgangspunktet er at leveransen skal være i tråd med avtale og det som kan forventes av en fagmessig utførelse. Dersom materialvalg, oppbygging, nivåer og overganger ikke er særskilt avtalt, må det vurderes hva som er rimelig i forhold til byggets karakter og standard.

Det finnes standarder som beskriver toleranser for utførelse, blant annet NS 3420 – Beskrivelsestekster for bygg, anlegg og installasjoner – som sier at gulv skal være plan innenfor definerte avvik. For eksempel vises det at for bolig- og næringsbygg (utførelsesklasse U2) kan avvik i planhet på gulv være ±5 mm over 2 meter rettholt. En forskjell på 10–12 mm mellom tilstøtende gulvflater i et nybygg vil normalt ligge utenfor slike toleranser, med mindre særlig løsning er avtalt.

Dersom nivåforskjellen ikke er avtalt, og virker betydelig («jeg sparket borti listen»), kan dette utgjøre en mangel etter entrepriserett. Entreprenøren har plikt til å levere i samsvar med kontrakt og fagmessig standard. Hvis overlevering foreligger, vil reklamasjonstiden være aktuell.

Du bør skriftlig varsle entreprenøren / byggeleverandøren om nivåavviket med dokumentasjon (målinger, foto) og be om vurdering av utbedring eller kompensasjon. Dokumenter hvor merkbart avviket er og hvordan det virker i bruken (sikkerhet, brukskomfort). Sjekk kontrakten eller avtaledokumenter: Er det definert toleranser, overganger, nivåskiller? Hvis ikke, har du større styrke i krav. Vurder om du ønsker at entreprenøren retter opp nivået (flis/parkett ny tilpasning) eller annen form for kompensasjon (prisavslag, justeringer).

Ut fra det du beskriver – 10–12 mm høydeforskjell ved overgang mellom rom i nybygg – vil jeg si at du med rimelighet kan forvente et jevnere gulvnivå, særlig hvis det ikke er definert terskel eller nivåskille. Du står derfor sterkt til å fremme krav om utbedring eller annet rettsmiddel.

Det flislagte gulvet i entreen ligger ca. 10–12 mm lavere enn parketten på kjøkkenet.

Dette er utenfor hva som må kunne forventes av avvik ved overlevering av ny bolig til kjøper.
Dette vet utbygger/entreprenør.
Det du må bestemme deg for er om du anser det for å være en mangel, og så sende en skriftlig henvendelse hvor du konstaterer at du har oppdaget et avvik som du ønsker brakt i orden. Så får du nesten vente og se hva utførende sin respons blir. Mest sannsynlig vil han tilby seg å rette feilen (legge nye fliser, siden de ligger lavere enn parketten) eller tilby deg et prisavslag.