Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Jappen

Korporal
13 Jul 2025
5
0
Hei dere,
Har en Honda HRX537HZ gressklipper som nekter å starte.
Har sjekket bensin på tanken, bensinkran er i korrekt posisjon.
Det er gnist på plugg.
Elektrisk starter sviver som normalt.
Startsnor fungerer som normalt.
Luftfilter er renset og ok.

Motoren vil rett og slett ikke starte.

Jeg står helt søkke fast her.
Noen som har tips til feilsøking eller løsning?

honda_klipp.jpg

Tipper det er forgasseren sin skyld. Ta en runde på YouTube og søk etter hvordan rense den - sjekk feks James Condon sine videoer.

For å bekrefte mistanken om at det er forgasser og manglende drivstoff som er problemet kan du prøve å starte den på startgass. Om den går på gass så virker beviselig tennplugg, kompresjon, ventiler og timingen er riktig.

For å bekrefte mistanken om at det er forgasser og manglende drivstoff som er problemet kan du prøve å starte den på startgass. Om den går på gass så virker beviselig tennplugg, kompresjon, ventiler og timingen er riktig.

Hah! Godt tips @oddbjoh !
Med en ørliten dysj startgass var det full fyr i 6 sekunder, så host, hark og stans.
Da er det Googlesøk på James Condon carburator Honda GCVx 170.

Kan se ut til at det er behov for en forgasserrens.

Takkfor tips!

Mye plunder med småmotorer som er umulige på våren etter at de er vinterlagret med 95 oktan E10 bensin. En liten hjelp er å kjøre kun med 98 oktan E5 Det hjelper noe. Ellers tøm tanken og kjør til den stopper av seg selv på høsten slik at forgasseren er tom.
Dog, jeg har maken og den holder på med å bruke opp resten av 95 oktan og har gått greit. Noen påstår at Honda tåler E10.

• Like
Reaksjoner: Jappen
Har gitt opp bensin fra pumpe på gressklipper etc og gått over til kun alkylatbensin. Kostnaden har veldig lite å si for de få timene motoren går og spares inn ifht vedlikehold av forgasser etc.

Alternativt anbefales det å kjøre tank og forgasser helt tom, det hjelper også.

• Like
Støtter også å kun benytte alkylatbensin på en slik gressklipper, selv om 98-oktan nå også skal være uten etanol. Det er liten årlig ekstra kostnad å bruke alkylatbensin, men bedre både for helsen og man er helt garantert å slippe å rense forgasser for etanol-gelé eller irring.

• Like
Kan se ut til at det er behov for en forgasserrens.

Fikk du noen løsning på denne?
Jeg sliter med eksakt samme problem, på en gressklipper med eksakt samme motor.
Skulle gjerne visst om det ble noen løsning på problemet med rens av forgasser?
Hadde vært hyggelig å slippe en kostbar verkstedregning, hvis dette er noe jeg kan fikse selv.:geek:

Fikk du noen løsning på denne?
Jeg sliter med eksakt samme problem, på en gressklipper med eksakt samme motor.
Skulle gjerne visst om det ble noen løsning på problemet med rens av forgasser?
Beklager at jeg ikke har rukket å svare deg.
Ja, det hjalp å rense forgasser.
Det tok noen timer med googling og youtubing, men jeg kom i mål.
Gressklipperen går nå jevnt og pent.