Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Kaptein
21 Feb 2025
213
91
Jeg gjør dette kort og enkelt.
- Kjøpte hus fra 56 for halvannet år siden.
- Startet prosjekt med renovering av stue (kjeller under).
- Fjernet en bærende vegg i stue og satt opp en drager (Dette er gjort av byggmester hvitt, men ikke søkt om).
- Totalrenovert hele stuen (50m2) med stort sett bare egeninnsats. Lektet inn, gips på tak og vegg, nye vinduer, verandadør++. Tok meg et år+ med arbeid etter normal arbeidstid.
Underveis startet vi med barneproduksjon og traff på første forsøk, vi så tross alt enden av prosjektet.

Men dette med gulv, det viste jeg ikke hva jeg skulle gjøre med, det er knirkete og skakt, og det er egentlig snakk om flere gulv som skal bli ett. Vi skulle også ha gulv inn til kjøkken som var et tilbygg.
Så da måtte det være rett hele veien inn til kjøkken.

Jeg bestemte meg for at nå er jeg lei og nå begynner klokka og tikke, vi skulle på vår siste ferie om ikke lenge. Har lest mye bra om flytsparkling og var i god gang med å lete etter et firma som kunne ta jobben.
Fortalte en løst bekjent som jeg hadde bestilt gulv via at jeg hadde tanker om flytsparkling, og han sa da at han kunne ordne det, alt nå til helga. Det var en liten lettelse (Viste ikke han drev med sånn), for vi skulle snart på en siste ferie om bare en uke og det hadde vært en drøm å få dette ferdig, budsjettet begynte og endes og tiden gikk.

Så jeg sa ja til dette, jeg hadde godt inntrykk av fyren og det virket som de hadde gjort dette før. Det hadde de helt sikkert også, men i ettertid ser jeg at dette var ganske cowboy. Ingen papirer og ingen faktura, en skikkelig dårlig avgjørelse med andre ord.

Dette ble gjort i sommer, og det ble lagt gulv ikke lenge etter. Et dyrt fiskeben klikkevinyl-gulv som jeg virkelig har hatet fra starten av, grunnet problemer med underlaget (folie og Flex super).
Ting ble rushet ettersom barn var nært forestående, vi ville få litt tid i stua først, og litt ro.

Nå har vi levd med stuen i kanskje 3-4mnder og jeg begynner og bli mer og mer urolig for om ting egentlig er som de skal.
For det første er det ikke stabilt i den forstand at når man går på gulvet rister det, når kona gynger i gyngestolen kan jeg kjenne små vibrasjoner i sofaen. Og midt i rommet er det ganske så åpenbart at det rister og jeg gir et lite tramp. (svakt bjelkelag?).
På utsiden merket jeg i går at det er sprekk i grunnmuren hvor ytre drager-stolpe treffer.

Nå har vi en sønn på 6 uker og jeg er mentalt langt nede i kjelleren av frykt for huset, og anger for en del avgjørelser i forhold til dette.
Her tar kompetansen min slutt og jeg har heller ikke anledning til å gjøre så mye selv med dette med tanke på nyfødt som trenger oppfølging.

Byggmesteren som satt opp drageren i starten av prosjektet skal komme på en befaring i morgen og jeg håper har nar noen gode forslag.
Men om ikke, da er jeg rådvill.

Hvem kontakter jeg? Forsikring? Dette er da egentlig selvforskyldt.
Jeg går ut i fra at jeg kanskje må ta opp mer lån og få noen til å ta hele jobben. Om hele gulvet må vekk eller om litt støtte er nok, jeg aner ikke. Og hva med grunnmuren..
En seriøs aktør med kompetanse som kan ordne opp en gang for alle.

Spørsmålet er egentlig, hva burde jeg gjøre i situasjonen?
Jeg har lært mine lekser, men nå er jeg maktesløs, jeg frykter for huset og jeg settes 10år tilbake rent økonomisk.

Hei Flemming,
Jeg føler meg deg. Pust med magen. Dette er tross alt tekniske problemer som kan løses - husk det.

Dette gulvet du har flytsparklet, er det i en kjelleretasje, eller er det i husets 2 etg?
Du har altså flytsparklet på et trebjelkelag som svikter?

Denne bæreveggen som er fjernet.
Er det en bærevegg som hviler oppe på det flytsparklede gulvet, eller stod den under og støttet oppunder det flytsparklede gulvet?

Hvis du har fjernet en bærende vegg under stuegulvet, og så tilført vekt i form av flytsparkling, og nå svikter det?
Da må du nok til og åpne himlingen i taket under, for å se hvor du kan støtte opp for å få mer stivhet i gulvet.

Blir spennende å se hva denne byggmesteren sier.

Uansett, dette vil ikke sette deg 10 år tilbake økonomisk.

• Like
Reaksjoner: SnirkelSagen
Har laget en liten tegning.
Det virker som svikten er mest i trebjelkeunderlaget ve høyre blå ring, men egentlig er det vibrasjoner over alt.

Kjelleren er delvis rom, delvis fjell, delvis ubeboelig rom.
Under kjøkken har vi en leilighet.
De blå strekene viser ca plassering av rom i kjeller.
Firkanten merket betong gulv var før et eget rom, men vi ville ha større stue.
Kjeller er fullhøyde nederst, mens stuen er på bakkeplan øverst. (toppen av tegning)

1758526903387.png

PS: Ingen av stolpene hviler på sparkel, flytsparkling ble gjort etter at alt av vegger og tak var ferdig.

• Like
Hei, dette var litt trist å lese! :(
Slik jeg leser det så er dette i første etasje, med kjeller under og en andre etasje over der dere har fjernet en bærevegg som holdt oppe andre etasje og erstattet denne med en drager.
Her har det vært sig i gulvet i stuen fra før og dere har nå avrettet gulvet med avrettningsmasse?
I den sammenheng er første prioritet å få oversikt over bjelkelaget under i kjelleren, eventuelt å åpne himlingen der opp mot første etasje.
Den stolpen du har tegnet inn, hva hviler den på?

I teorien er det en smal sak for en tømrer å jekke opp bjelkene og sette inn støtteben for å holde oppe gulvet, mens det lages bærevegg. Det vil nok koste noen tusenlapper i arbeidstimer og materiell, men alt avhenger av grunnen til siget og mulighet for understøtte.

Håper du holder oss oppdatert i saken og håper at det ikke er en komplisert problemstilling. :)

• Like
Hvis det er gulvet i 1. etasje som svikter er dette veldig greit.
Da må dere jekk litt opp, inn med støtteben i kjelleren og få dette stabilisert.
En tømrer vil kunne fikse dette på en grei og rask måte slik at dette blir stabilt og fint.
Ikke mange 10-tusener for en slik jobb.

Stolpen i midten av tegningen hviler på en gammel betongtrapp (tidligere inngangsparti fra originalhuset, går nå opp i ingenting). Denne tror jeg skal være ganske sikker og grei.
Det er stolpen til venstre på tegningen (ikke tegnet inn, da den er "inni veggen" som jeg har merket sprekk under. Altså i grunnmuren på utsiden til venstre.
Har lagt ved bilde av sprekka.
En teori jeg har er at kanskje vibrasjoner i avrettingsmassen kombinert med tungt press ned har utviklet sprekken.

Vedlegg

• sprekk.png
    sprekk.png
    2,5 MB · Sett: 16
En teori jeg har er at kanskje vibrasjoner i avrettingsmassen kombinert med tungt press ned har utviklet sprekken.

Hei.
Avretningsmasse viberer ikke, hverken under utlegging eller etterpå.
Den sprekken var ikke voldsom.
Er du sikker på at den sprekken har kommet som en følge av det du beskriver - eller kan den ha vært der hele tiden?

Hadde min far på besøk i går, som ikke er noen fagmann dog. Han mente i hvert fall at sprekken nok altid har vært der, og at det er en skjøt mellom to elementer.
Han mente dog vibrasjonene ikke antakelig var noe å bekymre seg for.

Når jeg sier at den vibrerer så mener jeg ved spasering, spesielt om man tramper helen i gulvet så kjenner man vibrasjonen. Spesielt noen steder.

Nå får jeg se hva byggmester sier senere i dag.

Da har byggmester vært og sett.
hørt på trampinga, sett på sprekken og målt bøyning under bjelkelaget.

Han sier at det her er helt safe og ikke noe å bekymre seg for. Og sprekken antakelig overfladisk, uten av betydning.

Så da ble jeg mange kg lettere 🤩

Godt å høre. Det du beskriver høres jo mer ut som et resonansproblem enn et nedbøyningsproblem (Det beregnes ved hjelp av footfall om noen er interesserte). Om du likevel velger å gjøre noe med det grunnet komfort ville jeg sett på muligheter for å øke stivhet/redusere spenn. Resonans kommer av at egenfrekvens og tilført frekvens treffer innenfor samme Hz-intervall, og dermed kan det oppleves som vibrasjon.
Rent faglig så er det jo tallverdier å forholde seg til/under, men ettersom dette er ditt eget hus og en rehab/oppussing hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig om dette med mindre det ødelegger opplevelsen av komfort. :-) PS: Kanskje jeg ble overivrig nå, men dette er et fagfelt jeg synes er ganske spennende.

• Like
Reaksjoner: Trump
PS: Kanskje jeg ble overivrig nå, men dette er et fagfelt jeg synes er ganske spennende.

Absolutt ikke overivrig, men veldig spennende å lære noe nytt fra deg i dag. Takk!
Men, hvordan vil en typisk løsning sett ut?
Altså, hva kan være aktuelle tiltak for å øke stivhet og redusere spenn?

Lite innspill, har vært inne på tanken ved å forsterke med UNP stålbjelke på bjelkelag. Tanker?

1000019429.webp

Absolutt ikke overivrig, men veldig spennende å lære noe nytt fra deg i dag. Takk!
Men, hvordan vil en typisk løsning sett ut?
Altså, hva kan være aktuelle tiltak for å øke stivhet og redusere spenn?
Beklager sent svar, det ble litt mye å gjøre ellers.
Kort fortalt er de 2 faktorene som påvirker frekvens mest stivhet og masse. Utfordringen med typiske trebjelkelag er ofte at massen er lav.
TIltak som vil kunne bidra innebærer da hovedsakelig det å øke stivheten. Det vil si en økning av EI (E=Emodulus og I=treghetsmoment for tv.sn), reduksjon av spenn og ytterligere bjelker. Økning av masse er også en mulighet, men stort sett ikke aktuelt i eneboliger/ferdigbygg. Et annet tiltak er former for økt demping( damping i dynamisk analyse teori). PS: Det kommer snart en revidert Eurocode med ytterligere informasjon om dette for trebjelkelag.

Så Flemmings forslag om å forsterke med U-profiler vil være et tiltak som vil hjelpe.