Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

KiloWatt

Sersjant
19 Sep 2025
13
1
Vi er i gang med å planlegge nytt vaskerom, og kona ønsker å få både vaskemaskin og tørketrommel opp i arbeidshøyde.
Jeg ser for meg at maskinene må heves ca. 80 cm fra gulvet for at døråpningen (koøyet) skal komme i en behagelig høyde.

Utfordringen er jo at dette er tunge maskiner – Skrekk og gru!!
Miele-maskinen vår veier godt over 100 kg, og med vått tøy i trommelen blir det mye bevegelse når sentrifugen starter.
Jeg vil bygge en løsning som både er solid og trygg, og som ikke vibrerer eller flytter på seg når maskinen går.

Har noen av dere bygget opp en slik løsning? Hva slags løsning valgte dere?
Hvis noen har sett gode løsninger, så hyl ut!

Hvilke materialer anbefales (treverk, stålramme, betong)?
Bør man lage en sammenhengende benk/ramme til begge maskinene, eller individuelle sokler?
Hvordan sikrer man at det står helt støtt og ikke blir vibrasjoner i hele vaskerommet?
Noen smarte løsninger for å få til skuffer/oppbevaring under?

Alle tips, bilder eller erfaringer tas imot med stor takk – dette må jo bli dønn solid!

• Like
Reaksjoner: 4Fun
Masse ferdig å få kjøpt:
Nja, det jeg ser på Power er mer stålrammer og det er ikke det som er aktuelt.
Vi er nok mer på "møbelkvalitet" og solide skuffer under til vaskemiddler etc.
Jeg har vurdert å kjøpe noen benkeplater til kjøkken 300x62,5 og lage noe ut av det...men det blir voldsomt.
SKulle tro det fantes noen litt mer "mødelaktig", ferdiglaget.

80 cm synes noe høyt.
Ja, enig!
Men, "bestillingen" fra sjefen er 70-80 cm opp fra gulvet og det må jeg pent forholde meg til.

Når en hever vaskemaskinen bør en også tenke over om en trenger en uttrekkbar «skjærefjøl» til å sette skittentøykurven på.
VELDIG!(!) takknemlig for det tipset @KjellG. Veldig smart!
En uttrekkbar "kjærefjøl" i passende høyde til å hvile kurven på er gull.
Da får far plusspoeng hos mor!..og det trengs!

Om du lager noe selv, bruk f.eks melaminplater. Bruk også solid plate i bakveggen mot veggen. Denne stiver av og hele baksystemet blir stivt slik at du ikke trenger noen ytterligere vinkler. Med stive sider og bakvegg blir også fronten stiv mot å falle til siden.
100 kg er ikke all verden, du kan jo stå og hoppe på et bord, en kommode eller en seksjon i kjøkkenet, ikke overdriv styrken i konstruksjonen, men du må sikre maskinen fra å vandre slik at den jobber seg av understellet. Se rammer for å stable maskiner.
Før du setter i gang, test ut høyden med noen kasser e.l. Er det vaklevorent kan dere tørrtrene med tøy inn ut uten å starte maskinen. Jeg tror høyden på plattingen bør være 35-45 cm. Ev sett maskinen på et bord som test. Ev tørketrommelen, de er lettere å løfte.

• Like
Reaksjoner: KiloWatt
Hei dere,
Var en tur på Studio Sigdal Skøyen og kikket på kjøkken, garderobe og baderomsinnredning til det nye huset.
I likhet med @KiloWatt sin kone ønsker jeg meg vaskemaskin og tørketrommel hevet opp fra gulvet.

I lokalene til Studio Sigdal Skøyen fant jeg akkurat det jeg har lett etter og jeg tok et par bilder som jeg tenkte det er fint å dele her på forumet.
Jeg synes dette oppsettet er virkelig lekkert og funksjonelt. Sigdal har en ganske fin kvalitetsfinnish på møblene sine.
Enda en ting jeg deler med kona til @KiloWatt er at jeg ønsker å heve vaskemaskinen enda mer enn det dere ser på bildet.
Det kunne løses ved å sette 2 stk skuffer oppe på hverandre, men da blir det kanskje litt for høyt - eller ikke...vanskelig det der..

20250927_131556.jpg 20250927_131601.jpg

I lokalene til Studio Sigdal Skøyen fant jeg akkurat det jeg har lett etter og jeg tok et par bilder som jeg tenkte det er fint å dele her på forumet.

Som en følge av dine bilder tok jeg og fruen en tur til Sigdal for å se på dette oppsettet.
Det var veldig fint!
Vi skal få en pris på nesten samme oppsett, med noen små endringer, så det blir spennende å se hva prisen blir.
Lekkert var det i hvert fall! Fikk virkelig følelsen av topp kvalitet og finnish.