Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Løytnant
21 Feb 2025
88
26
har avrettet gulvet og døren vil slå i det nye gulvet, så karmen må forhøyes. Uaktuelt å sette inn helt ny karm eller forhøye hele døren nå.
Planen er å forhøye terskelen og kutte døra i høyden.

Spørsmålet er hvordan forhøyer jeg? Ser ut som terskel kan demonteres. Skal jeg bare demontere denne og ha noe trevirke under? Eller bruke denne som underlag og kjøpe en ny terskel (kan det kjøpes?

Gulvlegger kommer neste uke.

433544ea-4448-4b94-9903-b42d0038ad31 (1).jpg
w.jpg

Ja, du kan heve terskelen og så ta av døras høyde. Er i teorien bare å klosse opp med noe solid trevirke i ønsket høyde.
Ser at du skriver du ikke vil gjøre endringer på karm eller dør i forhold til høydeøkning - men ville fortsatt vært sikker med tanke på ganghøyde. :)
Og ja, du kan kjøpe terskel.

Spørs jo hvordan den terskelen er montert også. Det er mulig å bare plassere terskel mellom dørkarmene, flytende oppå stødig understøtte. Men alle dører som jeg har montert så har jeg festet terskelen i dørkarmene før det hele monteres i døråpningen. Så dersom jeg hadde vært personen som hadde montert den døren der tidligere, da måtte jeg ha fjernet lister på begge sider, foringer, så løsnet karmene fra veggen og fjernet dem for å få tilgang til å løsne terskel fra karm og løfte den. Litt omstendelig altså.

Litt på siden: En burde bygge bindingsverket med 25 mm klaring over hørene. Deretter fore ned 25 mm med et fyllstykke festet fra undersiden med skruer. Nå kan dør enkelt tas ut av bindingsverket, fyllstykket fjernes og dør heves 0-25 mm etter behov uten å ødelegge panel eller tapet over døra.

Høres ut som en god måte å gjøre det på KjellG, om man tenker litt fremover.

Ellers, kjøpte disse: https://www.byggmax.no/terskel-p114207
Greie de, men hakket passer ikke. Glemte ta bilde, men illustasjon:
1745822853279.png

Tips til hvor jeg får kjøpt slike til mine karmer, som er litt annerledes åpenbart

Tror du må på en slik , som selges på Coop OBS Bygg.
Som du ser er den i et helt stykke, så den må tilpasses manuelt med bordsag.
Jeg tror du skal slite stort med å finne 100% identisk den gamle du har.

Skjermbilde 2025-04-28 102405.jpg

Tror du må på en slik , som selges på Coop OBS Bygg.

Merk bare at det du lenker til er en flat terskel, spesielt egnet for hus med balansert ventilasjon.
Da vil det bli en tynn stripe mellom dørblad og terskel hvor det er ventilasjon.
En veldig fin funksjon å få litt luft mellom rom, men greit at @Flemming er klar over at når luft passerer, så passerer også lyd.