Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Trygve

Sersjant
18 Feb 2025
21
3
Det kan være stor forskjell på hvor mye hjelp og faglig kompetanse du får når du besøker en verktøybutikk.
Noen steder får du knapt et nikk mot hylla, mens andre butikker har ansatte som virkelig kan faget sitt og tar seg tid til å forstå prosjektet ditt.
For oss som driver med alt fra små hjemmeprosjekter til litt mer avanserte bygg- og oppussingsjobber, kan god veiledning bety forskjellen på et vellykket resultat og dyre feilkjøp.

Jeg er derfor nysgjerrig på hvordan andre gjør det for å få mest mulig ut av den faglige veiledningen som finnes der ute.
Hvordan identifiserer man butikker og forhandlere som virkelig kan faget sitt – enten det gjelder elektroverktøy, håndverktøy, festemidler eller byggematerialer?

Hvilke spørsmål bør man stille når man først har en fagperson foran seg? Bør man beskrive hele prosjektet i detalj og be om anbefaling av komplett verktøy- og materialpakke, eller er det smartere å gå konkret til verks og spørre om ett og ett produkt?

Jeg vet at mange profesjonelle håndverkere har faste butikker de alltid bruker fordi de får gode råd, tips og ofte tilpassede løsninger.
Noen bruker til og med butikken som sparringspartner for å forbedre arbeidsflyt, velge riktige festemidler eller få tak i spesialverktøy som gjør jobben mer effektiv.

Har dere noen anbefalinger på butikker eller kjeder som er spesielt gode på dette - enten vi snakker Biltema, Jula, Clas Ohlson, Byggmakker, Montér, Tools, Ahlsell eller mer spesialiserte forhandlere? Hvor opplever dere at dere møter ansatte som kan verktøy, og ikke bare selger dem?

Jeg tar svært gjerne imot både tips til konkrete forhandlere og råd om hvordan man bør formulere seg for å få best mulig faglig input før man kjøper.
Målet er å få mest mulig igjen for pengene – og unngå bomkjøp eller halvveis løsninger.

Jeg er ikke fagmann, bare DIY-er, men litt erfaring har jeg med å spørre rundt.

Biltema: Får veldig lite hjelp, stort sett ikke mer en peking i rett retning
Byggmakker: Fått en del bra hjelp her, men også fått dårlige/feil råd.

Jeg må si at for min del avhenger det ofte av kompetansen til den enkeltpersonen jeg møter i butikken. Det hjelper lite at kjeden har stort vareutvalg eller fine brosjyrer, hvis den som står bak disken ikke har noe praktisk erfaring å støtte seg på. Og min erfaring er dessverre at det i de fleste typiske byggevarehus er ganske tilfeldig hva slags svar du får. Det virker ikke som de ansatte får særlig med trening eller kursing, og da blir rådene ofte veldig generelle – eller i verste fall direkte feil.

Derfor har jeg etter hvert sluttet å spørre i de store kjedene når det gjelder verktøy og maskiner. Jeg har hatt mye bedre erfaring med rene faghandlere. Et godt eksempel er Grønvold Maskin (https://www.gronvoldmaskin.no/). Der opplever jeg at de som jobber faktisk har fagkompetanse og vet hva de snakker om. De anbefaler ikke bare det dyreste eller det de har mest margin på, men kommer med råd ut fra praktisk erfaring og ekte kjennskap til produktene. Det gjør en enorm forskjell når du står midt i et prosjekt og trenger et verktøy som faktisk løser jobben uten frustrasjon.

For meg er det der forskjellen ligger. På et sted som Grønvold kan jeg stille konkrete spørsmål om moment, kapasitet eller holdbarhet, og så får jeg svar fra noen som selv har brukt maskinene og vet hva de tåler. Det gir meg trygghet for at jeg ikke kjøper feil – og jeg føler jeg lærer noe nytt hver gang jeg er innom.

Så jeg mener svaret på hvor man får best faglig hjelp er ganske enkelt: Det avhenger fullstendig av kompetansen til den du møter.
Og den kompetansen finner du mye oftere i spesialbutikker og faghandler enn i kjedebutikker hvor ansatte sjelden får ordentlig opplæring.

Bare så det er sagt; jeg handler også verktøy på Coop OBS Bygg, Bauhaus og Byggmakker, men da vet jeg hva jeg skal ha, går inn og kjøper verktøyet rett fra hylla. Snakker ikke med noen. Ingen ting er verre enn å få "hjelp" fra en som kan mindre enn minst som produktene.