Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

ByggeBolig

Sersjant
7 Feb 2025
10
4
Vi planlegger vaskerom i kjelleren og alle soverom er i husets 2. etasje.
Vår erfaring er at alt av skittentøy genereres i samme etasje som alle soverom.

Derfor ønsker vi å kunne frakte skittentøy og rent tøy enkelt fra kjeller opp til 2. etg.
Fra gulv i kjeller til gulv i 2. etg er det rett i underkant av 6 meter.
Jeg ser for meg en løfteplattform på ca. 80x80cm.

Noen som har en idé om hvordan en slik heis kan bygges?
Jeg ser altså for meg en løfteplattform - ikke en heis som bruker løftewire.

For de av oss som er gamle nok til å huske Hjemme Alene filmene, så er det en scene som viser akkurat den type heis jeg tenker på :p

192759.jpg

• Like
Reaksjoner: Gerhards
Du kan prøve taljer og lodd prinsippet.

Når plattformen er klar, veier du den og det er da du trenger kanskje delt på 2 om man bruker 2 hjul talje, for 'Motvekt' halveres hver gang.

Eller kraften nødvendig for løft halveres hver gang.

pulley-vector-illustration-labeled-mechanical-physics-explanation-scheme-pulley-vector-illustr...jpgelevatorandpulleysystem77529701234445838-3834646439.jpg

Sist redigert:
Om du først skal drive med sånt så har jeg mye mer tro på https://laundryjet.com/ . Denne løsningen funker også begge veier, ergo du kan ha innkast på hvert soverom og de har også løsning for retur.

Enkelte nøyer seg med felles nedkast for skittentøy. Har sett endel slike gjort om til skap etter en stund :)

Her er et DIY utkast
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
Legg merke til detvengelske uttrykket Dumbwaiter. En liten heis fra kjøkkenet i kjelleren til anretningen ved spisestuen til herskapet ovenpå.

• Like
Reaksjoner: Kranglefanten