- 16 Feb 2025
- 10
- 3
Hei!
Jeg spør for en venn.
En venn av meg har bygget et hus med en gitt planløsning, takhøyder og areal.
5 år senere har han pigget ut store mengder fjell og steinmasser og kjelleren har nå endret takhøyde fra 150cm til 250cm og arealet er økt fra 40m2 til 140m2.
Når har min venn fått et lite anfall av paranoia.
I forrige uke fikk han et bra fra PBE hvor de skriver at de har mottatt informasjon om at det har pågått byggearbeider i den aktuelle kjelleren og de ber om en redegjørelse for hva som er gjort. Min venn vurderer å svare kort og konsist at han har pusset opp et bad i kjelleren og at det er det eneste som er utført på eiendommen.
Er det noen risiko for at Plan- og Bygningsetaten kan kreve adgang til hans bolig for å sjekke med egne øyne?
Så derfor spør jeg:
Har plan og bygningsetaten lov til å kreve tilsyn i enhver bolig?
Kan PBE inspisere gamle hus innvendig?
Som sagt, jeg spør for min venn
Jeg spør for en venn.
En venn av meg har bygget et hus med en gitt planløsning, takhøyder og areal.
5 år senere har han pigget ut store mengder fjell og steinmasser og kjelleren har nå endret takhøyde fra 150cm til 250cm og arealet er økt fra 40m2 til 140m2.
Når har min venn fått et lite anfall av paranoia.
I forrige uke fikk han et bra fra PBE hvor de skriver at de har mottatt informasjon om at det har pågått byggearbeider i den aktuelle kjelleren og de ber om en redegjørelse for hva som er gjort. Min venn vurderer å svare kort og konsist at han har pusset opp et bad i kjelleren og at det er det eneste som er utført på eiendommen.
Er det noen risiko for at Plan- og Bygningsetaten kan kreve adgang til hans bolig for å sjekke med egne øyne?
Så derfor spør jeg:
Har plan og bygningsetaten lov til å kreve tilsyn i enhver bolig?
Kan PBE inspisere gamle hus innvendig?
Som sagt, jeg spør for min venn