Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Plymouth

Sersjant
16 Feb 2025
10
3
Hei!
Jeg spør for en venn. 🧐

En venn av meg har bygget et hus med en gitt planløsning, takhøyder og areal.
5 år senere har han pigget ut store mengder fjell og steinmasser og kjelleren har nå endret takhøyde fra 150cm til 250cm og arealet er økt fra 40m2 til 140m2.

Når har min venn fått et lite anfall av paranoia.
I forrige uke fikk han et bra fra PBE hvor de skriver at de har mottatt informasjon om at det har pågått byggearbeider i den aktuelle kjelleren og de ber om en redegjørelse for hva som er gjort. Min venn vurderer å svare kort og konsist at han har pusset opp et bad i kjelleren og at det er det eneste som er utført på eiendommen.

Er det noen risiko for at Plan- og Bygningsetaten kan kreve adgang til hans bolig for å sjekke med egne øyne?
Så derfor spør jeg:
Har plan og bygningsetaten lov til å kreve tilsyn i enhver bolig?
Kan PBE inspisere gamle hus innvendig?

Som sagt, jeg spør for min venn :censored:

uten at jeg har noen reel kunnskap så vil jeg svare JA. PBE _kan_ kreve tilsyn. her har det jo bevisst også blitt utført arbeider som ikke er omsøkt og godkjent slik jeg ser det.

blir vondt å selge denne boligen da det meste av kjellerarealet ikke er lovlig

Absolutt, men det er det ingen som vet.

Vel.... PBE vet.. og PBE vil finne ut av det
Boligen skal ikke selges de neste 40 år.
sier du nå. dog forskyver du problemet 40 år fram i tid. :)

faktumer er at det VIL bli et problem, det kan være bedre å takle problemet nå. heller enn å skyve dette over på arvinger eller andre som er "uskyldige" i dette.

dog. jeg kjenner selv folk som har kjøpt hus som teknisk sett ikke er lovlige mtp utgravinger av kjeller. og det har gått bra der i mange, mange år.. men plutselig en dag så finner noen ut av det. og resultatet er fort en halvering av verdi på boligen (om ikke mer)

• Like
Reaksjoner: Plymouth
Her har nok en eller flere naboer «tystet». Enig i at dette en eller annen gang blir et problem og at det kan være like greit å gjøre ting lovlig alt nå. Får håpe at alt er innenfor mhp utnyttelsesgrad osv.

• Like
Reaksjoner: Arne og Plymouth
Her har nok en eller flere naboer «tystet».
Ja, jeg er redd du har helt rett i det! 🤔

Får håpe at alt er innenfor mhp utnyttelsesgrad osv.

Det er utnyttelsesgrad som er problemet. Min venn har nå 100m2 høyere bo-areal enn det som er maksimalt tillatt i reguleringsplan.

Slik saken står nå tenker jeg han melder tilbake at bad og vaskerom i kjeller er pusset opp og at påstandene må bero på en misforståelse. Så får man se hva PBE melder tilbake.

Ingen naboer har vært inne i huset og kikket, og det eneste som kan ha trigget varselet til PBE er at det er kjørt bort knust stein i store mengder i liten tilhenger. Inn i huset er det kjørt armering og betong.

• Like
Reaksjoner: OddG
Dette lukter "misunnelig nabo" og "tilsyn etter berettiget mistanke".
Hvis de er overbevist om ulovligheter vil de - om nødvendig - ta seg inn i din bolig ved hjelp av lovens lange arm (Politiet).

Enig med det @Arne skriver ovenfor her.
Jeg ville rådet "din venn" til å fokusere sine ressurser på å heve gulvet i kjelleren til 189,5 cm takhøyde.
Da teller ikke arealet i henhold til TEK10 eller TEK17.

Bygg et plattformgulv med sponplater på topp i riktig høyde og flytstøp 40-50mm oppå dette.
Da vil PBE vurdere konstruksjonen som VARIG, forankret til gulv/vegger og ikke av midlertidig karakter.
Hvis du forsøker deg på falsk senket himling vil du bli tatt for ulovligheter.

Jeg snakker av erfaring.

Trist sak, man kan jo lure på hvorfor bygningsetaten skal blande seg opp i tiltak som har 0 innvirkning på andre, hverken praktisk eller visuelt.
Uansett er temaet interessant, etter hva jeg har fått med meg hadde ikke lisenskontrolløren fra NRK rett til boligtilgang i gamledager.

Løsningen til COP er kanskje noe, men synd å ødelegge om rommene er pusset opp og hele pakka.

Kjipt å ha drittsekk til nabo ja.

Jeg ville rådet "din venn" til å fokusere sine ressurser på å heve gulvet i kjelleren til 189,5 cm takhøyde.
Da teller ikke arealet i henhold til TEK10 eller TEK17.

Hvis det konstateres ulovlig utbygging av kjellerareal, og dette arealet er utover maksimalt tillatt bruksareal, vil du få pålegg om tilbakeføring.
Dette kan du kun oppnå ved å redusere takhøyde til et nivå hvor det ikke teller på BRA i henhold til TEK17.

Se Byggteknisk forskrift (TEK17) med veiledning - § 5-4. Bruksareal (BRA)
Se. pkt. (2) og klikk på "veiledning til annet ledd".
Scroll ned til "Måleverdig areal"

Måleverdig areal
Bygningsvolumer som har fri høyde over gulv på 1,9 meter eller mer i minst 0,6 meter bredde, er måleverdige og skal regnes med i BRA. Under skråtak måles arealet 0,6 meter utenfor høyden på 1,9 meter, se figur 4.

Det er verdt å merke at opptil 0,6 meter av gulvarealet regnes som måleverdig utenfor minimumshøyden på 1,9 meter. Dersom gulvarealet er begrenset av en vegg eller en annen bygningsdel, skal man måle arealet til veggen/bygningsdelen.

Ved måling av fri høyde over gulv skal man se bort fra midlertidig eller uekte himlinger og gulv. Det er den permanente og utnyttbare situasjonen innenfor bærende konstruksjoner som skal legges til grunn.

1763371699725.png

§ 5-4 figur 4: Måleverdige plan på loft. (Klikk for større bilde.)

Konklusjonen blir nok at du må bringe takhøyden til maksimalt 1899,99 millimeter, altså rett under 190cm.

Slik @COP skriver så kreves det at gulvet er permanent og varig og forankret til grunnen.
Det vil ikke bli akseptert kunstig senkning av himling, da dette betraktes som en midlertidig løsning som enkelt kan tilbakestilles.

Ja, jeg påpeker at det er en teit regel, men sånn er det ^^
En regel om utnyttelsesgrad burde gått på grunnflate.