Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

TrygdeNissen

Sersjant
26 Jan 2025
18
11
Skal investere i en 50-60 meter lang hageslange av god kvalitet.
Tenker Gardena Comfort HighFLEX 13mm (1/2") eller Gardena Comfort HighFLEX 19mm (3/4").
Tenker da 2 stk slanger på 25-30 meter som kan skjøtes ved behov.

Så til det jeg går å funderer på.
Har tykkelsen på hageslangen noen betydning for trykket, vannmengden eller noe annet?
Jeg blir ikke klok på dette!

På den negative siden så tenker jeg jo at en tykk slange veier mer enn en tynn - og tar mer plass på en trommel.

Er det noen grunn til å velge 3/4" fremfor en 1/2" hageslange?

Slangen skal koples til en helt ordinær hagekran (Gustavsberg Utekran Selvdrenerende), men jeg er usikker på hvos stort vannrør som mater hagekranen.
Det er 6 bar trykk på vannet ut fra hagekranen.

gardena_highflex_19mm.jpg gardena_highflex_13mm.jpg Utekran.jpg

• Like
Reaksjoner: Smil
Ja, det er vesentlig forskjell på trykk/vannmengde på lange slanger i 1/2 vs 3/4 og som du sier også vesentlig forskjell på tyngde og tykkelse. Så, hvis du trenger å optimalisere for høyt trykk mye vann så velger du den tykkeste, om du bare skal ha vann og kan leve med litt dårligere kapasitet så tar du den letteste.

• Like
Reaksjoner: Smil og COP
Ja, tykkelsen på en hageslange har betydning.
En 19mm (3/4") hageslange gir vanligvis bedre vanngjennomstrømning enn en 13mm (1/2") slange, spesielt ved lengre slanger eller når du trenger mye vann på kort tid, som ved vanning av store områder eller bruk av vanningsutstyr.

Tykkelsen påvirker:

Vannmengde:
En bredere slange (19mm) gir mer plass til vannet, noe som resulterer i høyere vannmengde per tidsenhet.

Trykk:
Tykkere slanger kan opprettholde et høyere vanntrykk over lengre avstander, selv om det er en forskjell på bare 6mm.

Vanningstid:
Med en bredere slange kan du vanne større områder raskere, fordi du får mer vann ut på kortere tid.

Bruk av utstyr:
Hvis du bruker vanningsutstyr som krever mye vann, som en spreder, vil en 19mm slange være et bedre valg.

Valg av slange:
13mm: Egner seg godt for mindre hager, enkle vanningsoppgaver og kortere slangelengder.
19mm: Anbefales for større hager, krevende vanningsoppgaver og lengre slanger.

Andre faktorer å vurdere:
Lengden på slangen: Jo lengre slangen er, desto mer vil tykkelsen ha å si for vannmengden.
Vannkilden: Trykket fra vannkilden (kranen) vil også påvirke hvor mye vann du får ut, uavhengig av slangediameter.
Tilbehør: Sjekk at tilbehøret (koblinger, dyser, osv.) er kompatibelt med slangediameteren du velger.

PS: Jeg får vel innrømme helt på tampen at jeg fikk bittelitt hjelp av KI til å skrive denne. 😇

• Like
Reaksjoner: Smil
Jeg synes 3/4" slange blir for tungt å håndtere til normale lette oppgaver i hagen.
Spesielt når den er full meg vann blir den ganske så tung å håndtere.

Så for min del kommer det litt ann på bruken.
Normal bilvask og hagevanning fungerer helt fint med 1/2".

Trykk:
Tykkere slanger kan opprettholde et høyere vanntrykk over lengre avstander, selv om det er en forskjell på bare 6mm.

Jeg må innrømme at jeg ikke forstår hvordan innvendig slangediameter medfører et høyere trykk i enden av slangen?

5-6 bar i slangens start er vel et ganske normalt trykk i et bolighus.
Så skal liksom en 3/4" slange ha høyere trykk i enden an slangen enn en 1/2" slange?

Hadde vært fint om noen kunne forklare meg fysikken bak den problemstillingen, så kanskje jeg får sove i natt, jeg også! :geek::p:ROFLMAO:
Sitter og klør meg i pappen her!

Det statiske trykket blir ikke høyere, men det dynamiske vil øke med tverrsnittet av slangen.

Det kan du bare teste ved å lage en knekk på slangen - jeg er helt sikker på at du vil merke at trykket i enden vil være dårligere slik at vannet ut av sprederen vil nå kortere.

• Like
Reaksjoner: Henkii
Vi mennesker er ikke så gode til å estimere sirkler ut fra diameter. 13mm og 19mm høres ut som ganske like tall, men en 19mm slange vil vel kunne slippe gjennom litt mer en dobbelt så mye vann som en 13mm slange, da arealet av en sirkel med diameter 19mm er 2.83 cm², mens en sirkel på 13mm kun har et areal på 1.33 cm².

ChatGPT sier realistisk tilnærming er 20–25 liter per minutt for 13 mm slange, og 50–60 liter per minutt for 19 mm slangen: https://chatgpt.com/share/68556099-b380-800f-ba17-d5fa06de342b

Er det ikke relevant hva slage rørdimensjon man har fra hovedinntaket med vann og frem til hagekranen?
Er det slik at en standard hagekran har 13mm eller 19mm dimensjon på smaleste flaskehals internt i hagekranen?
Jeg husker at jeg monterte en slik på sommerhytten, og jeg mener det var en ganske så smal flaskehals inne i kranen.
Det er jo lite poeng med 19mm slange, hvis det er en flaskehals på 13mm inne i selve kranen?...elller?