Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

PederO

Korporal
2 Des 2025
7
1
Gulvvarmen på badet fungerer i perioder, men ikke stabilt.
Gulvet enten for kaldt eller det kommer bare korte varmeperioder før det kutter igjen.

Kan termostaten er synderen, selv om kabelen tester bra?
Kan gulvføleren gi feil temperatur og dermed stoppe kabelen for tidlig?

Er det vanlig at selve termostaten dauer bare sånn delvis? Altså displayet virker, men varmekabelen koples ikke inn?

Prøv å sett temperaturen høyt, slik termostat ikke kobler ut. Blir varmen stående på?

Kan termostaten være endret til effekt modus? Da vil den koble inn og ut avhengig av effekten som er innstilt.

Flere termostater støtter flere typer gulvføler. Om det settes feil type i innstillingene vil avlest temperatur bli helt feil.

• Love
Reaksjoner: PederO
Takk for innspill, TBL — veldig nyttig!
Det gir meg et par refleksjoner, og noen oppfølgingsspørsmål.

Du skriver at man burde sette termostaten høyt for å teste om varmen blir stående — det skal jeg prøve.
Hvis jeg skrur termostaten opp maks og lar den stå lenge — hvor lenge ville du ha ventet før du konkluderer med at termostaten / føleren er mistenkt? Timer, dager, varme-/kalde-sykluser?

Jeg fikk med meg at du også nevnte at termostaten kan være stilt i “effekt-modus”, og da styre etter effekt i stedet for temperatur.
Det er et poeng jeg ikke kjente til for den aktuelle termostaten (skal sjekke manualen / meny-innstillingene).

At feil gulvføler-type kan gi helt feil temperaturavlesning, er også verdt å sjekke. Hvis en termostat er stilt på feil gulvføler-type — kan det føre til at varmen aldri skrus på, eller at den slår seg av umiddelbart? Altså: kan det være “usynlig feil” — du ser termostat, display, “på-lys”, men varmen uteblir?

La termostaten stå høyt lenge nok til å se om det blir noen varme i gulvet. Bør normalt merke forskjell på noen timer.

Om termostat er stilt på feil gulvføler-type, eller at gulvføler er defekt kan føre til både at varmen aldri kommer eller aldri slås av. Om termostat har visning av grader bør det være enkelt å avklare om dette er feilen.

Legg gjerne ut merke og modell av termostaten - og et bilde - så vil det helt sikkert være noen som kjenner modellen.

Vedlegg