Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Virre

Sersjant
24 Jan 2025
12
9
Norge
Hei!

Har noen et par gode tips på hvordan jeg kan fjerne støv som har kommet under glassplata som ligger under peisen/ovnen?

Vi har en ganske stor glassplate under og må i verste fall demontere hele saken for å få fjerna noen irriterende, synlige støvkorn.
Jeg mistenker at det også et noe askerester som også har lurs seg under der. Ikke pent!

Jeg kan ikke se noen annen løsning enn å demontere og gjøre rent.
Men, jeg ville ALDRI montert en slik glassplate som ikke ligger løst.
Det er i mine øyne galskap å montere peisovn som hviler oppå glassplaten, hvis det er tilfellet hos deg @Virre ?

Så, demonter, rengjør og kjøp en ny glassplate som ligger løst inntil foten på peisovnen.
Da kan du enkelt løfte opp og gjøre rent så ofte du ønsker.
Og nei: En løs glassplate sitter for alle praktiske formål fast i gulvet; den suger seg fast.

Her er det også et spørsmål om peisen får friskluft opp fra gulvet. Det gjør den hos oss, Jøtul 737

• Like
Reaksjoner: Hårek
og må i verste fall demontere hele saken for å få fjerna noen irriterende, synlige støvkorn.

Hvorfor må dere fjerne hele saken for å komme til støvet?
Peisovnen står vel ikke oppå glassplata?
I så fall bør dere demontere peisovnen og montere den korrekt, uten at flere hundre kilo hviler på en glassplate.

Veldig bastante meninger, hvis dere tar ett bildesøk på peis på glassplate så er det masse plasser der dette er gjort slik.

Istedenfor å slenge meg på meninger om lurt og ikke; hva med å bruke trykkluft for å få det utenfor glassplaten eller hvertfall i posisjon til at støvsuger kan ta det?

• Like
Reaksjoner: Hårek og Hallelujah
Har hatt peisovn oppå glassplate i mange år uten at det har gitt noen problemer. Tror nok du må løfte av ovnen og ta opp platen om du skal få gjort rent under.

En peisovn veier jo en god del. Vil tro det å fordele trykket over en større plate er bedre for gulvet enn å presse noen få steder?