Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Kaptein
21 Feb 2025
106
38
Hei.
Holder på å lage et hobby-rom/kontor i kjelleren.
Laget en kontorpult for litt siden med limtre furu og er nå i gang med en arbeidsbenk.
Kontorpulten er av Limtre furu og jeg har limt i sammen to plater med trelim, fjernet overskuddslim og pusset over. Glatt og fint.
Men tre-oljen setter seg ikke i dette området selv om jeg bruker rikelig. Jeg mistenker det er fordi trelimet har trekket inn i materialet slik at det ikke er plass til olje der.
Derav ikke så pen overgang som jeg håpet. Ingen krise, et hobbyrom/kontor dette.

Nå laget jeg arbeidsbenk med kryssfiner og har planer om å olje med samme gulvoljen trestjerner gulvolje.
Spørsmål 1:
Vil det fungere greit?
Spørsmål 2:
Det er en skjøt mellom de to platene. for å få den perfekt/glatt må jeg nok dra over noe å ha nedi, som lim.
Skal jeg prøve olje først, så presse ned lim etterpå? Så pusse? Tenker for å få overgangen så usynlig som mulig.
Skal sies at dette er et hobbyrom/verksted så må ikke være strøkent, men gjerne fint nok.

Bilder.

Først kontorpulten jeg var uheldig med oljinga på:
f9867541-f3d2-4af9-aae2-589f55eafe20.jpg

Så plata og skjøten:
0e61e602-9cc7-4624-93f6-dafcd1cac7c2.jpg
2cda8d1c-4061-4ceb-a373-5a9462a43b3c.jpg

Jeg hel-limer aldri denne type skjøter.
Hvis jeg limer så bruker jeg svært sparsommelig med vanlig hvitt trelim.
Da blir det aldri problems med olje eller lakk.

Derimot så bruker jeg fres og domino kjeks som jeg limer, men da er alt limet inne i hullene til dominokjeksen.
Alternativt trekker jeg sammen platene med et platejern på undersiden.