Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Tigern

Menig
30 Jan 2026
2
0
Vi oppdaget nylig grønnlig belegg og irr på kobberrør og et par koblinger i rørskap i kjelleren.
Det er ikke synlig drypp, men det ser ikke helt bra ut.
Bør jeg demontere/stramme koblinger, eller er det risikabelt uten å bytte pakninger?

Jeg vil finne ut om dette er tegn på mikrolekkasje, kondens, eller om vannkvaliteten kan spille inn.
Hva er de vanligste årsakene til grønn irr på kobber i rørskap?

Hvordan skiller man mellom kondens og mikrolekkasje i praksis ?

Er dette kosmetisk eller er det et varsel om kommende lekkasje og derved en varslet katastrofe?

kobberrør irr.jpg

Grønn irr på utsiden av kobberrør i et rørskap kommer nesten alltid av at det har vært fukt der over tid. Det betyr ikke stor lekkasje, men det er som regel enten litt svetting i en kobling, eller aller helst kondens på kaldtvannsrøret når lufta i skapet er fuktig.

Hvis det sitter mest irr akkurat rundt en skjøt/kobling, er mikrolekk mer sannsynlig.
Hvis det er mer jevnt langs et stykke rør (ofte på kaldtvann), peker det mer mot kondens.

Det enkleste for å skille dette i praksis er å vaske og tørke området helt rent først, og så legge tørkepapir tett rundt koblingene og under røret over natta. Blir papiret vått akkurat ved koblingen, har du sannsynligvis en liten lekk/svetting. Er det heller slik at røret blir klamt i perioder og fukten “kommer og går” uten at det samler seg spesielt ved én kobling, er kondens mer sannsynlig.

Er det kondens, hjelper det ofte veldig å isolere kaldtvannsrøret med cellegummi (Armaflex e.l.) og sørge for litt bedre lufting i skapet, så du ikke får fukt som blir stående. Er det en kobling som svetter, ville jeg ikke bare dratt til hardt, men enten etterstrammet veldig forsiktig eller fått rørlegger til å se på den og eventuelt bytte pakning eller gjøre om på koblingen. Uansett er det lurt å holde det rent og tørt fremover og gjerne legge en enkel lekkasjesensor i bunnen av skapet, så du får varsel hvis det skulle utvikle seg.

Aggressivt vann kan gi korrosjon, men det gir typisk problemer innvendig i røret over tid, mens grønn irr på utsiden i rørskap oftest handler om fukt og kondens eller en liten svetting i en skjøt.

flussmiddel har en tendens til å korrodere kobberrør om det ikke blir vasket etter lodding. nå sier jeg ikke at dette er problemet her, men vask rørene godt. bruk gjerne eddik og vann. og se hvordan det utvikler seg videre