Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

2Takt

Korporal
1 Mar 2025
9
0
Med referanse til innlegget fra @oddbjoh i tråden "Bytte innsats i gammelt utgått Helnor sluk - Tips ønskes!" oppretter jeg denne tråden.
Det nevnes et (for meg) nytt produkt, som jeg gjerne vil høre andres synspunkter og erfaringer med.

Jeg må si at dette Green Drain sluket er helt nytt for meg.
Det ser flott ut. Kanskje litt for godt til å være sant?
At dette "membransluket" også skal hindre radon og gass opp fra sluket virker være en stor bløff.
Jeg simpelt hen nekter å tro at denne "mirakelmembranen" skal slippe vann gjennom den ene veien, men sperre radon andre veien.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Jeg har alltid hørt - sant eller ei - at Radon er en gass som på magisk vis finner veien gjennom 20cm armert betong, normal 2mm dampsperre/plast osv.
Hvordan en slik membran skal fungere også mot Radon er for meg en gåte.

At dette "membransluket" også skal hindre radon og gass opp fra sluket virker være en stor bløff.

Skeptisk. Meget skeptisk.
Slik flere nevner her inne: Denne membranen virker være for god til å være sann.

Se denne videoen og spør deg selv: Er denne laget av en fagmann eller en selger.
Jeg tipper: Selger.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Jeg har disse, men kan dessverre ikke si noe om radonen. Dog funker de helt fint på vaskerom for å drepe lukt fra uttørket vannlås og hindre edderkoppene i å klatre fra avløpet og inn i huset :)

Membranen slipper heller ikke vann gjennom, den slipper vann FORBI, den er myk nok til å bøye seg ned når vannet legger seg oppå.

• Like
Reaksjoner: Siggy
Slik jeg tolker beskrivelsen din @oddbjoh så åpner den en passasje når vann helles ned.
Da må den etter mitt syn mest sannsynlig slippe gass og lukt opp i lukens oppetid.

Korrekt. Samtidig så er det neppe noen krise, det er ganske få prosent av tiden man heller vann ned i røret. For lukt er det neppe noen stort problem, lukten skylles nok ned i med vannet - for radon så vil man få noen promille av tiden hvor gassen kan flyte opp av røret - gitt at membranen ellers tetter tilstrekkelig.