Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Benjamin

Sersjant
28 Jan 2025
20
4
Står foran et prosjektr å isolere en bolig, og vurderer om jeg skal gå for klassisk plate/rull-isolasjon med Glava PROff (matter/platetyper), eller om jeg skal bruke Glava Blåseull. På papiret ser begge ut som gode løsninger — men når man begynner å grave i praktiske forhold, konstruksjon, lufttetting, hulrom og fleksibilitet — er jeg usikker på hva som er smartest.

Hvilke fordeler/ulemper har dere erfart med PROff-matter kontra blåseull, både når det gjelder varmeisolasjon, tetthet, fukt, lyd, praktisk montering og levetid?
Ville dere valgt det ene over det andre i en nybygg — eller er blåseull best reservert for etterisolering/renovering?

Er det situasjoner (loft, vegg, gulv, hulrom, uregelmessige konstruksjoner) hvor blåseull gir tydelig mer for pengene — eller der matteløsning er overlegent?
Hvor viktig er korrekt montering og lufttetting uavhengig av om man velger matter eller blåseull?

Hva ville du valgt i et nybygg?

Bare synsing, men jeg vil tro klassiske plater/ruller holder formen bedre, slipper at ting synker sammen. Kan også monteres uten vegg på begge sider.
Dog, rare plasser og hulrom er nok blåsing greit.