Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Benjamin

Sersjant
28 Jan 2025
12
3
Satt ut ringmur i høst rett før snøen kom.
Har dekket godt til med presenninger og er klar for snømåking og støp så snart det er meldt plussgrader.

Har noen tips om verktøy som hjelper til med å glatte overflaten, altså disse den slik at den blir slett og fin?

Det er snakk om 120m2 og ca 10x12 meter plate som skal glattes.
Lett tilgjengelig med utstyr og strøm og vann på stedet.

ringmur.jpg

• Like
Reaksjoner: Maya
Hei,
Vi har støpt en betongplate til en hytte på 120 kvadratmeter og det ble nesten 100% strøkend.
Dette var helt nytt for oss og første gang vi forsøkte opp på noe slikt.
Sjåføren som leverte betongen hjalp oss med å styre slangen slik at vi fikk rett betongmengde rundt på platen.
Deretter rettet vi av betongen med en bensindrevet betongavretter med en magnesium-bjelke på 3 meter.
Vi hadde også kjøpt en bjelke på 2 meter, men den ble ikke brukt.

Oppskriften er enkel. Fyre opp motoren og kjøre frem og tilbake på kryss og tvers.
Den jobber sakte men godt, så her tar man bare tiden til hjelp.
Vi brukte ca. 15 minutter på å glatte 120 kvadratmeter.
Denne disser betongen med ekstremt kraftige og rask vibrasjon.
All pukk disses ned og fukt kommer til overflaten.
Overflaten ble helt perfekt.

Når vi var ferdig med denne gikk vi bare over langs kantene med glattebrett for å sikre smooth overgang mot ringmuren.

Det anbefales solide gummistøvler når man rusler rundt i betongen med denne maskinen.
Det anbefales også god tilgang på vann og kost slik at man enkelt kan rengjøre utstyret etter bruk.

Maskinen kostet oss følgende:
Ny pris Flytavretter 18.737,-
Ny pris magnesiumbjelke 3m 6.375,-
Ny pris magnesiumbjelke 2m 5.625,-
Ny pris totalt 30.737,-

PS: Magnesiumbjelke på 2 meter kan man droppe, tenker jeg.
PSS: Solgte den brukt til en bra pris, så den kostet oss 5.000,- og da ble den brukt til 1 hytte, 1 bolig og 2 anneks.

Her ser dere vidundermaskinen.

325_1699843445.jpg325_1068058605.jpg325_1022715346.jpg

• Love
Reaksjoner: Benjamin
Takk for at du deler @Maya !:love:
Dette var en ganske kostbar innretning, men etter litt søk på nettet så er jeg litt "solgt".
Resultatet er jo helt fantastisk!!
Det hjelper også godt på når man kan selge utstyret brukt til en hyggelig pris.

Er det noen andre som har tips om en litt "billigere" og kanskje litt mer "manuell" løsning?

Heisan!

For et par år siden glattet jeg av 5 betongplater til 5 hytter i løpet av 2 dager.

Ved mottak av betong var vi 1 person som styrte betongslangen, 1 person som gikk med lasermåler og 1 som jobbet med aluminiumsrake.
Den kostet ca. 700 hos Bricon Tools og var gull verdt.
Når man jobber seg over gulver får man god kontroll med betongtykkelsen og kan skyve på betong ved behov.

Så gikk vi over med Betongdisser 1,8m bredde i alu m/ skaft som kostet ca. 2900,-

Litt mer "manuell løsning" @Benjamin , men så sparer du også ganske mange tusen kroner.

Skjermbilde 2025-01-29 204838.pngSkjermbilde 2025-01-29 204805.png

• Like
Reaksjoner: Benjamin
Med tanke på at betongplaten er 10x12 meter så betyr jo det at jeg må ha en "stang" på minimum 6 meter for å nå inn på midten av platen.
Stemmer ikke det?
Det er vel en fordel å stå på utsiden av ringmuren og jobbe inn på platen gjennom en teleskopstang av en eller annen type?
Jeg er litt bekymret for hvordan vi skal få "glattet" betongen på en effektiv måte.

jobbet med aluminiumsrake.
Den kostet ca. 700 hos Bricon Tools og var gull verdt.
Når man jobber seg over gulver får man god kontroll med betongtykkelsen og kan skyve på betong ved behov.

Så gikk vi over med Betongdisser 1,8m bredde i alu m/ skaft som kostet ca. 2900,-

Kjøpte blå alurake og disser hos Bricon Tools, så takk for tipset.
Jeg tror vi har bestemt oss for å forsøke å løse dette litt manuelt og satse på at det går bra.
Nivelleringslaser leier vi til 300 per dag.