Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Pernille

Sersjant
11 Feb 2025
16
16
Høst, og etter hvert vinter, legger snart en klam hånd over landet vårt 🇳🇴
Hva sier dere folkens:
Skal vi lage en Topp50 eller Topp100 liste over ting som må gjøres, sjekkes fikses før vinteren melder sin ankomst?

Hvis dere peprer tråden full av gode tips, så forsøker jeg oppdatere listen med jevne mellomrom.
Her er en liten start fra min side:
  1. Gressklipper: Vaske, rengjøre og kjøre siste tank med alkylatbensin før den pakkes bort for vinteren.
  2. Prøvestarte snøfreser og fikse eventuelle feil
  3. Rense takrenner og nedløp fri for løv, barnåler, mose og skitt
  4. Dekke til busker, blomster og andre vekster som er følsomme for kulde og sterk sommersol.
  5. Sjekke tak for hull i takpapp, løse takshingel, knuste takstein osv.
  6. Tømme høytrykksspyler for vann (frostfare).
  7. Rengjøre kullgrill/gassgrill før den pakkes bort
  8. ?
  9. ?
  10. ?

topp1000.png

Julelys
Heng ut julelys mens det enda er frostfritt, så slipper man å fryse av seg fingrene når julen nærmer seg. Test at lysene fungerer og trekk ut stikkontakten frem til 1. desember.

• Vaske og pakke bort utemøbler
  • Vaske vinduer utvendig
  • Tøm utearealer for vann
  • Klipp gresset passe høyt, ikke for kort.
  • Rens robotklipperen og gjør klar tol å lade batteriet regelmessig gjennom vinteren
  • Fjern vissent løv fra plenen
  • Plant vårløk

Jeg plukker opp alle nedfallsfrukt fra bakken og kaster det som siste aktivitet før frosten kommer.

Et fast gjøremål for meg hver senhøst er å flytte 1/2 favn tørr ved fra vedskjulet og frem til stabelen rett utenfor døren. Det sparer meg for 20 meter vassing gjennom nysnø på såpeglatte tøfler midtvinters 🥶

Her hos oss I Bergen betyr "vinterforberedelser” ofte å tenke mer på vann enn på snø. Så sjekklisten tenker jeg bør ha ekstra fokus på fukt, avløp og sikkerhet.

- Sjekk for løv, kvister og mose. Rens helt ned til avløpene.
- Kontroller takstein for sprekker eller forskyvninger.
- Sjekk nedløpsrør for blokkeringer.
- Sørg for at vannet ledes vekk fra huset (skråning, dreneringsrør).
- Rens rister og sluk i gårdsplassen/innkjørselen.
- Sjekk kledning for råteskader eller flassing og tett sprekker rundt vinduer/dører med egnet fugemasse.
- Sjekk vindus- og dørtetninger for trekk.
- Beskjær trær og busker, spesielt grener som kan knekke i vind.
- Test varmepumpe, panelovner og eventuelle peiser. (fyringsforbud)
- Skift eller rens filtre.
- Sjekk kjeller og bod for tegn til fukt/mugg.
- Ha lommelykter, batterier og et lite lager med tørrvarer i tilfelle strømbrudd.

• Like
Reaksjoner: SnabelTann