Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

HSto

Fenrik
24 Mar 2025
37
22
Hei

I forbindelse med større rehablitering vurderer jeg å gå til innkjøp av slipemaskin/giraff.
Har tidligere brukt brett og papir.

Er det noen som har anbefalinger vedrørende type? Eller andre innvendinger? :)

• Like
Reaksjoner: XecapS
Jeg har både helsparklet leilighet og sparklet en del nye gipsvegger. Kjøpte først en billig Meec Tools giraffsliper fra Jula ( https://www.jula.no/catalog/verktoy...ektrisk-tak-veggsliper/tak-veggsliper-010564/ ). Denne kunne kanskje brukes i en knipe på en liten vegg med ny gips. For helsparkling, der veggen er litt mykere var den helt ubrukelig. Den begynner og selv-oscillere og lager merker.

Har nå en Bosch GTR 55-255 ( https://www.bosch-professional.com/no/no/products/gtr-55-225-06017D4000 ), som fungerer veldig bra. I tillegg så er det jo ting som Festool Planex og Mirka Leros som sikkert er i neste liga. De fra Festool har blant annet innebygget lys. De er også hode i hvit farge, så hvis du kommer borti noe så setter de ikke merker på samme måte som en del andre. Siste er kjekt når du sliper malte flater og slikt.

Jeg har testet en del forskjellige sandpapir, og har funnet at Bosch Slipenett 225mm på 180 gir best resultat ( https://www.bosch-professional.com/no/no/expert-m480-slipenett-for-gipsslipere-2867623-ocs-ac/ ). Disse slipenettene gir god fjerning av slipestøvet, slik at slippingen skjer med selv nettet, isteden for at slipestøvet er med å slipes ned i materialet du sliper.

En god støvsuger er også viktig. Ikke bare får at du ikke skal puste inn støv, men vakuumet den lager holder sliperen jevnt inntil veggen og fjerner støv, slipestøvet ikke er med på slipingen.

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: XecapS og HSto
Jeg har kun erfaring med en slik veggsliper som @runarb referer til og den funket helt OK.
Nå har jeg fått prøvd ulike typer slipepapir på trappen og jeg vil absolutt anbefale å bruke slipenett kontra vanlige slipeark, slipenettet gir bedre støvoppsug og varer vesentlig lengre før du må kjøpe nytt. Selve innkjøp er noe høyere på nett enn vanlige ark, men i og med dem varer lengre er det faktisk billigere med nett. Enten 150K eller 240K vil være tilstrekkelig for sparkel.
Husk: Hvis du kjøper slipenett uten noe form for mellomlegg som Dewalt sine slipenett har, som f.eks Milwaukee slipenett eller Craftomat slipenett (her begge i 125mm format, men prinsippet gjelder også 225mm), bør du kjøpe inn en Pad Saver som beskytter borrelåsen på slipeputen til maskinen.
Ved bruk av slike slipenett uten mellomlegg vil krokene (Hooks, borrelås er Hook & Loop) stikke ut gjennom hullene til slipenettet og vil bli slipt ned, noe som resulter i tap av gripeevnen til slipeputen. Da må du kjøpe ny slipepute.

Nå har Stanley Fatmax giraffsliper og Probuilder giraffsliper belysning på slipehodet som er til stor hjelp til å se ugjevnheter på slipeflaten.

• Like
Reaksjoner: XecapS og HSto
Jeg skal holde dette kort, men det er vel ingen overraskelse hva jeg anbefaler.
Verdens deiligste slipemaskin. Når du først har prøvd den, er det ingen vei tilbake til annet rask.
Festool PLANEX LHS-E 225 EQ

Den er rett og slett en fryd å jobbe med. Nydelig balanse og fin vekt.
Sammen med en god støvsuger så er du i mål.

Finnes også i et par finere luxusversjoner med bl.a. LED-lys:
- Festool PLANEX LHS 2-M 225 EQ
- Festool PLANEX LHS 2 225 EQI-Plus

Dette mener jeg virkelig:
Hvis jeg skulle ha pusset et helt hus, eller jeg vet jeg får flere mindre prosjekter slik at totalen blir stor, så ville jeg kjøpt kvalitet.
Bedre resultat. Bedre ergonomi. Penere sluttresultat.
Ingen jobb er så stygg - og mer irriterende i påfølgende år - enn den jobben du gjør når du er sliten & drittlei.

Skjermbilde 2025-06-25 215643.jpg Skjermbilde 2025-06-25 215655.jpg Skjermbilde 2025-06-25 215711.jpg

• Like
Reaksjoner: Volvo, HSto og XecapS
Selv har jeg investert i en Festool Giraffsliper LHS225 i kombo med en Festool CTM36 E AC støvsuger.
Kjøpt hos Dorch og Danola i Odense i DK under en sommertur og jeg har ikke angret et sekund.
Åpenbart flere nordmenn som handler der på dansketur, for det var flere nordmenn i butikken for å hente varer samme dag.

Ga 13.000 danske kroner som pakketilbud og det er jo selvsagt mange penger, men du verden for en maskin.
Jeg pusser vegger og tak på rekordtid og nesten uten støv i luften.
Helt utrolig!!

F1estool støvsugeren har en helautomatisk regelmessig regngjøring av filteret, så her er det bare å jobbe på dagen lang til filterposen er smikke full!
Ingen ting er kjedeligere enn et filter som hele tiden går tett av micro-slipestøv.

down_se_lhse225eq_578402_sod_01b_35e6.jpg zoom_s_ctm36eac_574983_sod_01b_min_8e34.jpg

• Like
Reaksjoner: HSto