Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Smash!

Korporal
26 Aug 2025
8
2
Vuderer å kjøpe et litt stort strømaggregat i forbindelse med et kommende byggeprosjekt.
Tenker også at med den russiske bjørnen som har kommet ut av hiet, så er det greit å ha litt reservekraft som backup i tilfellet rottefelle.

Snuser på Gebe strømaggregat som Mega Norge i Trondheim forhandler.

Hva tenker dere om Gebe som produsent og produktene de produserer?
Er det grei kvalitet og er det et godt utvalg av reservedeler?
Er det driftsikkert?

Hvordan vurderer dere Gebe opp mot f.eks. Honda og Hyundai strømaggregater?

gebe1.jpg gebe12.jpg gebe12345.jpg gebe123.jpg gebe1234.jpg

Vi har et Gebe PM 3000iS inverter "koffertaggregat" som vi bruker litt på hytta og her hjemme ved strømbrudd.
Har vi et hull som må bores i en stein eller fjell ute i skogen, så går det fint an å bære en borhammer og denne kofferten med sine 25 kilo som nettopp en koffert.
Har ikke noe kunnskap om tilgangen på deler, men det er fordi aggregatet ikke har hatt noe behov for reservedeler.
Dette aggregatet bare går og går. Så vår erfaring er at dette er fin bang-for-the-buck - altså god valuta for pengene.

Som en kuriopsitet kan jeg nevne at vi gikk tom for strøm på elbilen på vei hjem fra Plantasjen for noen år tilbake.
Ved en tilfeldighet hadde vi både dette aggregatet og en 10A nødladekabel i bilen, og etter 1 liten time lading i veikanten kom vi oss videre til nærmeste ladestasjon.
Etter den hendelsen har jeg blitt ekstra gla' i dette aggregatet :love:

Gebe PM 3000iS Strømaggregat.jpg

• Like
Reaksjoner: Smash!
Motorene I disse er vel fra Loncin, ergo en av verdens mest produserte. Tipper at også elektronikken er ganske standard.

I tillegg er vel mye av dette kloner av honda og Yamaha sine velprøvde design, så det bør nok gå greit.

Men, viktigere er at du passer på med bruk og vedlikehold. Aller viktigste er å bruke riktig bensin og unngå at aggregatet blir stående med etanolholdig bensin over tid, da tetter og ruster forgasser istykker. Neste er oljeskift jevnlig samt plugger, luftfilter etc.

• Like
viktigere er at du passer på med bruk og vedlikehold. Aller viktigste er å bruke riktig bensin og unngå at aggregatet blir stående med etanolholdig bensin over tid, da tetter og ruster forgasser istykker. Neste er oljeskift jevnlig samt plugger, luftfilter etc.
Nettopp av den grunn gikk jeg til innkjøp av dual-fuel aggregat, som kan gå på både bensin og gass. Kjøpte fra Felleskjøpet, og de har jevnlige kampanjer hvor dette er en del billigere. 2,2kW maks, 1,9kW kontinuerlig og inverter med ren sinus kurve. Dual fuel aggregat

Trådstarter ber jo om erfaringer, og det har jo ikke jeg i grunn siden aggregatet er kjøpt for beredskap. Bor ikke i tettbygd strøk. Men det fremstår som godt bygget, og jeg har både gassflaske og 10-liter med alkylatbensin som tåler lagring, nettop av årsaken som du nevner.

Edit: 10-liter alkylatbensin også kjøpt fra Felleskjøpet.

Sist redigert:
  • Like
Motorene I disse er vel fra Loncin, ergo en av verdens mest produserte.
Helt riktig.
Har hatt 3 stykk ulike Gebe bensin modeller og nå en Gebe diesel.
Går som en klokke, men krever regelmessig vedlikehold for å fungere som en klokke.
Dropper man regelmessig vedlikehold, så er man sikret problemer litt nedi vegen.

• Like
Da ble det innkjøp av et Gebe strømaggregat PM 13000T 400V bensin, 9,5 kW.
Jeg valgte 400V versjonen ettersom jeg har noe utstyr som krever 400V og det er lett å hente ut 230V fra 400V uansett.

Blir spennende å se hvordan det klarer seg gjennom byggeprosjektet og i tiden etterpå.
Under byggeperioden blir det 24/7 drift i hele byggeperioden ettersom varme skal stå på i hele vinter.
Når prosjektet er ferdig blir det 3-4 oppstarter i året for å kjøre den varm og se at alt fungerer.

Jeg har et Gebe bensin strømaggregat som leverer litt over 3kW.
Det har gått regelmessig i snart 5 år. Bruker det på hytta hver gang vi besøker. Ca. 20x per år. Går da i 2 døgn ganske kontinuerlig.
Aldri byttet olje, kun fylt på en liten slump når jeg peiler og det er på min. Da fyller jeg opp til max.
Ikke skiftet en eneste slitedel.

Min vurdering er at dette bare går-og-går.

Jevnlig service og vedlikehold er oppskrytt :p

Vil ikke umiddelbart anbefale fremgangsmåten med ikke å bytte olje. En ting er at oljen etterhvert blir dårlig, kanskje viktigere er å få ut spon/drit med hvert oljeskift.

• Like
Reaksjoner: Panda
Jeg er helt enig i det @oddbjoh. Oljeskift er en nødvendighet for stabil drift over tid.
Det var bare en flåsete bemerkning fra min side, for nå har det gått litt sport i å se hvor lenge den går kun ved å etterfylle olje ved behov.

Det jeg tenker man kan trekke fra mitt lille svoger-forskning/eksperiment er at GEBE virker være av god kvalitet.
Når ikke jeg klarer å drepe den på denne måten, så må det kanskje si litt om kvaliteten.
Om ikek annet er den laget for å tåle en sløv eier :)

Nei, neppe. Veldig mange av motorene som brukes er jo direkte kloner av honda sine modeller, til det punktet at man kan bruke delene på tvers. Men samtidig så har det skjedd litt på Honda også, tror ikke det er noen av klonene som har direkte innsprøytning slik som de siste modellene i EU-serien har.

Synes egentlig at alle disse aggregatene om det er kipor, honda, gebe eller champion ligner mistenkelig på hverandre...

Har en hyttenabo som har kjørt er Gebe aggregat "døgnet rundt" hver helg i 5 år til min store frustrasjon.
Det lager som dere forstår litt støy (som plager meg) men i følge naboen så går det som en klokke med minimalt med vedlikehold.
Strøm lager det i alle fall - døgnet rundt - når han er på hytta - hver eneste helg.

Vi har et Gebe strømaggregat på 3000w i koffertformat på hytta i Engelsviken (ved sjøen).
Kjøpt hos Mega Norge i Trondheim.
Det står ute under hytta og brukes sporadisk rundt på tomten.

Jeg kan null om det tekniske, så det er brukt i en årrekke uten annet tilsyn enn å fylle på 95 oktan bensin.
Med tanke på at det konstant utsettes for vær, vind og salt i luften, så er jeg ganske imponert over at det fungerer fortsatt.
Tro det må være i kategorien driftsikker.

Naboen har et Gebe aggregat på 2kW. Det bare går og går.
Litt som Honda, men mer støy.
Men bytt nå for guds skyld olje da folkens. Det koster under 100-lappen og forlenger livet til motoren betydelig.