- 21 Jun 2025
- 10
- 2
Hei dere,
Takk for innpass i strålende diskusjonsforum.
Har en utfordring som plager meg litt.
Har lest denne tråden med stor interesse:
- Hageslange 13mm (1/2") eller 19mm (3/4") - Har tykkelsen noen betydning?
Min utfordring er litt i samme gate (effekten av tynn hageslange/strupet hageslange) , men likevel noe annerledes.
Jeg har kjøpt en Gardens slangevogn og montert sammen delene som fulgte med og ruller på 30 meter slange.

Etter noe tids bruk så irriterer det meg litt at det kommer så lite vann.
Det kommer greit med vann, men det er noe som skurrer.
Jeg har kun 1/2" (13mm) slange på vognen og derfor begynte jeg å søke på Google etter slangedimensjoner.
Da fant jeg dette fine forumet og tråden om ulike diameter på hageslanger.
I et forsøk på å finne ut hva den begrensede vannmengden skyldes, så ruller jeg ut hele slangen for å se etter feil.
Dette er hva jeg finner.

I slangetrommelens kjerne kommer det ut en sort stuss, som man skal kople hurtigkoplingen på.
Summen av den sorte stussen og hurtgkoblinen er så lang at den krasjer i trommelens senter/kjerne.
Slangen kommer konstant i klem og innerdiameteren på slangen er redusert til et minimum.
Når slangen er rullet helt ut og jeg bruker litt tid på å rette ut klemmen på slangen strømmer vannet fritt i ønsket mengde.
Når jeg ruller på slangen kommer den i klem og slangen strupes.
Sender en e-post til Gardena med forklaring og bilder.
Etter litt frem-og-tilbake konkluderer Gardena med:
Så her står jeg, med en feilkonstruert slangevogn fra Gardena, som butikken ikke vil ta i retur.
Sinnsykt frustrerende.
Det må være ti-tusenvis med slike vogner ute på markedet - og alle er feilkonstruerte?
Burde jeg ikke få returnert denne slangevognen, selv om den ble kjøpt for 6 mnd siden?
Takk for innpass i strålende diskusjonsforum.
Har en utfordring som plager meg litt.
Har lest denne tråden med stor interesse:
- Hageslange 13mm (1/2") eller 19mm (3/4") - Har tykkelsen noen betydning?
Min utfordring er litt i samme gate (effekten av tynn hageslange/strupet hageslange) , men likevel noe annerledes.
Jeg har kjøpt en Gardens slangevogn og montert sammen delene som fulgte med og ruller på 30 meter slange.

Etter noe tids bruk så irriterer det meg litt at det kommer så lite vann.
Det kommer greit med vann, men det er noe som skurrer.
Jeg har kun 1/2" (13mm) slange på vognen og derfor begynte jeg å søke på Google etter slangedimensjoner.
Da fant jeg dette fine forumet og tråden om ulike diameter på hageslanger.
I et forsøk på å finne ut hva den begrensede vannmengden skyldes, så ruller jeg ut hele slangen for å se etter feil.
Dette er hva jeg finner.

I slangetrommelens kjerne kommer det ut en sort stuss, som man skal kople hurtigkoplingen på.
Summen av den sorte stussen og hurtgkoblinen er så lang at den krasjer i trommelens senter/kjerne.
Slangen kommer konstant i klem og innerdiameteren på slangen er redusert til et minimum.
Når slangen er rullet helt ut og jeg bruker litt tid på å rette ut klemmen på slangen strømmer vannet fritt i ønsket mengde.
Når jeg ruller på slangen kommer den i klem og slangen strupes.
Sender en e-post til Gardena med forklaring og bilder.
Etter litt frem-og-tilbake konkluderer Gardena med:
Ikke noe vi kan gjøre med dette. Slangevognen er konsturert slik.
Så her står jeg, med en feilkonstruert slangevogn fra Gardena, som butikken ikke vil ta i retur.
Sinnsykt frustrerende.
Det må være ti-tusenvis med slike vogner ute på markedet - og alle er feilkonstruerte?
Burde jeg ikke få returnert denne slangevognen, selv om den ble kjøpt for 6 mnd siden?