Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Smultringen

Sersjant
21 Jun 2025
10
2
Hei dere,
Takk for innpass i strålende diskusjonsforum.

Har en utfordring som plager meg litt.

Har lest denne tråden med stor interesse:
- Hageslange 13mm (1/2") eller 19mm (3/4") - Har tykkelsen noen betydning?

Min utfordring er litt i samme gate (effekten av tynn hageslange/strupet hageslange) , men likevel noe annerledes.

Jeg har kjøpt en Gardens slangevogn og montert sammen delene som fulgte med og ruller på 30 meter slange.
Skjermbilde 2025-06-21 211600.jpg

Etter noe tids bruk så irriterer det meg litt at det kommer så lite vann.
Det kommer greit med vann, men det er noe som skurrer.

Jeg har kun 1/2" (13mm) slange på vognen og derfor begynte jeg å søke på Google etter slangedimensjoner.
Da fant jeg dette fine forumet og tråden om ulike diameter på hageslanger.

I et forsøk på å finne ut hva den begrensede vannmengden skyldes, så ruller jeg ut hele slangen for å se etter feil.
Dette er hva jeg finner.
20250618_134906.jpg 20250618_134920.jpg 20250618_134928.jpg

I slangetrommelens kjerne kommer det ut en sort stuss, som man skal kople hurtigkoplingen på.
Summen av den sorte stussen og hurtgkoblinen er så lang at den krasjer i trommelens senter/kjerne.
Slangen kommer konstant i klem og innerdiameteren på slangen er redusert til et minimum.

Når slangen er rullet helt ut og jeg bruker litt tid på å rette ut klemmen på slangen strømmer vannet fritt i ønsket mengde.
Når jeg ruller på slangen kommer den i klem og slangen strupes.

Sender en e-post til Gardena med forklaring og bilder.
Etter litt frem-og-tilbake konkluderer Gardena med:
Ikke noe vi kan gjøre med dette. Slangevognen er konsturert slik.

Så her står jeg, med en feilkonstruert slangevogn fra Gardena, som butikken ikke vil ta i retur.

Sinnsykt frustrerende.

Det må være ti-tusenvis med slike vogner ute på markedet - og alle er feilkonstruerte?

Burde jeg ikke få returnert denne slangevognen, selv om den ble kjøpt for 6 mnd siden?

• Like
Reaksjoner: Arne
Er det en Gardenaslange du har montert på der eller noe annet (dårligere)? Jeg har en lignende trommel fra gardena, bare at den er i metall, men samme patent i midten. Med original slange har den holdt seg rund og fin i midten etter et år med hard bruk. Pass på å ikke dra den hardt helt ut, da må man sørge for å legg slangen 'snilt' på plass før første varv på opprullingen, så den ikke får knekk.

Jeg hadde kappet av den klemte delen av slangen, rotert litt på tilkoblingen og rullet den pent på igjen.

Sist redigert:
Er det mulig å legge slangen i en pen bue? Ev binde den litt fast i vogma slik at den beholder formen?

• Like
Reaksjoner: Arne
Er det en Gardenaslange du har montert på der eller noe annet (dårligere)?
Ja, det er Gardena. Riktignok noen år gammel, men myk og fin og mange år med hagetjeneste igjen.

Jeg hadde kappet av den klemte delen av slangen, rotert litt på tilkoblingen og rullet den pent på igjen.
Har kappet av en bit. Satt på hurtigkoplingen og slangen knekker som tidligere.
Den sorte tilkoplingen er fast og fungerer som navet på trommelen på den siden av vogna.
Det er det som er litt av problemet.
Den sorte faste tilkoplingen på vogna, har en vinkel som gjør at nå man setter på hurtigkopling, så er det for lite klaring mot senter på trommel.

må du bruke hurtigkobling?
Jeg må ingen ting :) Jeg har bare fulgt bruksanvisningen.
Se bildene. Den sorte faste plasten er samtidig navet på vogna.
Den har gjenger, så den må jeg sette en lys grå tut som passer i hurtigkoplingene.
Så for å få festet hageslangen må jeg vel sette på en hurtigkopling?
Jeg er åpen for forslag :)

Er det mulig å legge slangen i en pen bue? Ev binde den litt fast i vogma slik at den beholder formen?
Godt forslag. Har forsøkt det også.
Men, gitt vinkelen på den sorte tuten, lengden på hurtigkoplingen, så er det kun få millimeter til den blå plasten på trommelen sin kjerne.
Det er nesten umulig å unngå en skarp knekk som struper slangen.

Mye hadde vært løst om det IKKE var en vinkel på den sorte stussen, som nå peker ned mot trommekjernen.
20250622_135352.jpg 20250622_135203.jpg

Jeg forstår at dette er et skikklig low-level i-lands problem, bare så det er sagt :ROFLMAO:

Men, jeg er mest interessert i å finne en løsning på dette i stedet for å kjøpe ny.
Og så er jeg litt imponert (not so much) hvis denne feilen er på alle Gardena-slangevogner av samme type (n)

Men, gitt vinkelen på den sorte tuten, lengden på hurtigkoplingen, så er det kun få millimeter til den blå plasten på trommelen sin kjerne.
Det er nesten umulig å unngå en skarp knekk som struper slangen.

Denne slangevognen fra Gardens har nok ingen konstruksjonsfeil :rolleyes:.
Jeg tør derimot påstå at den har en monteringsfeil. 😛

Hovedproblemet er at vinkelen peker rett mot "godset" som utgjør kjernen av trommelen.
Hvis du skrur av begge de grå hurtigkoplingene. Både på innsiden og utsiden av trommelen.
Så presser du ut den sorte plast komponenten som fungerer som nav, slik at den frigjøres fra selve trommelen.
Så monterer du navet på nytt, men denne gangen vrir du komponenten slik at vinkelen peker ut av trommelen, og ut i "friluft".
Etter hva jeg kan se på min slangevogn kan denne komponenten vris og plasseres i 4 ulike posisjoner.
2 av posisjonene er brukbare, mens de 2 andre peker inn mot trommelen.
Derved er det 50% sjanse for feilmontering, slik det ser ut til å være i ditt tilfelle.

Med hageslangen pekende ut i friluft er det fult mulig å få en lang slak vinkel på slangen, og ingen slangeknekk.
Jeg ville blitt sjokkert hvis Gardena hadde hatt en slik alvorlig feil på denne basic-utgaven av sin slangevogn.
Den er jo solgt i enorme volum og ganske gjennomprøvet konstruksjon.

Jeg tør derimot påstå at den har en monteringsfeil. 😛
Du sier ikke det!!
...sier mannen som aldri har lest en eneste bruksanvisning i hele sitt liv :censored:
Hovedproblemet er at vinkelen peker rett mot "godset" som utgjør kjernen av trommelen.
Hvis du skrur av begge de grå hurtigkoplingene. Både på innsiden og utsiden av trommelen.
Så presser du ut den sorte plast komponenten som fungerer som nav, slik at den frigjøres fra selve trommelen.
Så monterer du navet på nytt, men denne gangen vrir du komponenten slik at vinkelen peker ut av trommelen, og ut i "friluft".

Da har jeg gjort slik du beskriver - og resultatet ser du her:

20250622_144724.jpg 20250622_145035.jpg

Derved er det 50% sjanse for feilmontering, slik det ser ut til å være i ditt tilfelle.
Fy fader, så pinlig. Du har helt rett.
Feilmontering DeLuxe fra min side!

Så nå strømmer vannet heftig og fritt på full guffe gjennom disse små 13mm med slange.
Og denne karen må slikke sine sår og starte å lese bruksanvisninger :p

Takk for hjelp og mange timer med plunder, heft og irritasjon spart!

• Like
Reaksjoner: lekteren