Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Fantomtegningen

Kaptein
13 Feb 2025
235
138
Sandnes
Heisann,
Som tidligere nevnt så flyttet vi inn i huset vårt for 4 år siden, dette huset har en dobbelgarasje med en port og åpner som da var slitt vesentlig slitt (lakk som flasser og rustflekker på portens ytterside), samt splittet midtpartiet på det øverste panelet og deretter prøvd å forsterke dette igjen.
1762374598396.jpeg

For 2 år siden så takket portåpneren for seg og jeg monterte en Liftmaster LM75EVK og skiftet stålvaierene når jeg først var i gang, tenkte da at 2x760kg bruddstyrke skulle holde i mange år fremover.
Spol fremover til forrige torsdag. Kone og eldstegutt skulle hente syklene for å sykle til barnehagen, da smeller det noen så j*vlig (nesten som en pinnerakett gikk av inne i garasjen) når porten hadde beveget seg ca 10cm opp. Viser seg at på en eller annen måte så har porten sklidd litt ut av skinnene nederst på siden og dermed har portåpneren dratt så mye at vaieren hadde røket!
Nå er det snakk om liv og helse (og å hindre at bilen får et solid piskeslag) at jeg er på jakt etter ny garasjeport en god stund før jeg ønsker selv.

Jeg har sendt forespørsel til Gapo, Lobas og Grimstadporten (Eurodoor / Wisniowski). Var innom Tore Ligaard for å høre om pris for Hörmann, fikk da pris på direkten da de kun har standard 5000x2150 mål. Denne endte på 41.291,- uten skinner.
Nedenfor er målene til garasjeåpningen.
1762374368288.png

Er det noen som har noen erfaringer eller tips angående garasjeporter?
All hjelp tas godt i mot. :)

Jeg har hatt mange garasjeporter innom mitt liv, båe i privat og yrkesliv.
Hvis jeg er beslutningstaker, betaler og står for bruk/vedlikehold i et langt perspektiv, så er Hörmann mitt definitive førstevalg.
God kvalitet som fungerer uten trøbbel i mange år. God tilgang på servicepersonell og reservedeler.
Enkel teknikk som gjør at du selv kan kjøpe deler og bytte ved behov.
Jeg vil si a tde ikke sparer på material kvalitet og materialtykkelse på de stedene hvor det virkelig betyr noe - og det er jaggu viktig!

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen
Hvis jeg er beslutningstaker, betaler og står for bruk/vedlikehold i et langt perspektiv, så er Hörmann mitt definitive førstevalg.
Takk for ditt innspill. :)
Hvilke andre porter har du hatt opp gjennom tidene?
Jeg har hørt mye om Hörmann, på både godt og vondt. Mest at enkelte ikke er fornøyd med kvaliteten på lakk/stål da deres ruster mye. Selgeren derimot sa at en trenger egentlig bare å skumme porten med bilshampoo en gang i året.
Synd at det kun er Tore Ligaard som har Hörmann her i området.

Jeg gjorde en øvelse for et par år siden og jeg vurderte Hörmann, Gapo og Eurodoor.
Dette var sånn cirka det jeg fant ut den gangen:

Hörmann:
Tysk kvalitetsprodusent med solid rykte. Kraftige seksjoner (ca. 42 mm isolasjon), god tetning og mange designvalg. Reservedeler og service er lett tilgjengelig i Norge. Ulempen er først og fremst prisen – det er “premiumsegmentet”, men levetid og driftssikkerhet er topp.

Gapo:
Produseres på Ålgård, altså norsk fabrikk. De tilbyr både treporter og stålporter, og har 10 års garanti på mange komponenter. Mange liker at de er fleksible på spesialmål og design. Passer godt for de som vil støtte norsk produksjon og få noe tilpasset eget bygg.

Eurodoor:
Prisgunstig alternativ. Har 40 mm isolasjon og grei kvalitet til prisen, men kortere garanti (rundt 5 år). Greit valg hvis man vil ha en rimelig og enkel port, men litt mindre robust og færre valgmuligheter.

Det jeg landet på den gangen var:
- Vil du ha noe som varer lenge og ser bra ut – gå for Hörmann eller Gapo.
- Skal du bare ha en funksjonell port til lavest mulig pris – da er Eurodoor helt grei.

Vi kjøpte Gapo og har ikke angret ett eneste sekundd. Topp kvalitet.

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen
Jeg gjorde en øvelse for et par år siden og jeg vurderte Hörmann, Gapo og Eurodoor.
Dette var sånn cirka det jeg fant ut den gangen:

Hörmann:
Tysk kvalitetsprodusent med solid rykte. Kraftige seksjoner (ca. 42 mm isolasjon), god tetning og mange designvalg. Reservedeler og service er lett tilgjengelig i Norge. Ulempen er først og fremst prisen – det er “premiumsegmentet”, men levetid og driftssikkerhet er topp.

Gapo:
Produseres på Ålgård, altså norsk fabrikk. De tilbyr både treporter og stålporter, og har 10 års garanti på mange komponenter. Mange liker at de er fleksible på spesialmål og design. Passer godt for de som vil støtte norsk produksjon og få noe tilpasset eget bygg.

Eurodoor:
Prisgunstig alternativ. Har 40 mm isolasjon og grei kvalitet til prisen, men kortere garanti (rundt 5 år). Greit valg hvis man vil ha en rimelig og enkel port, men litt mindre robust og færre valgmuligheter.

Det jeg landet på den gangen var:
- Vil du ha noe som varer lenge og ser bra ut – gå for Hörmann eller Gapo.
- Skal du bare ha en funksjonell port til lavest mulig pris – da er Eurodoor helt grei.

Vi kjøpte Gapo og har ikke angret ett eneste sekundd. Topp kvalitet.
Takk for innspillet :)
Var i dialog med Perleporten som selger Wisniowski og den porten (UniPro) koster 38 405,- men da er det på spesialmål 5100x2150 må forhøre meg med begge om fordeler og ulemper med Wis/Hör.
Mine foreldre kjøpte Gapo for 2 år siden og den var lydløs det første året, men nå er det litt hvinelyd under åpning/lukking. Usikker på om han har utført årlig smurning siden kjøp. Han far sa bare "Kjøp Gapo" når jeg nevnte at jeg leter etter garasjeport. :P
De har forøvrig ikke svart henvendelsen enda, må nok purre.

Foreløpige tilbud:

GAPO fra GAPO (3 Tilbud):
Tilbud 1: Slick dempet sort NCS S 8500-N.
Tilbud 2: Slick RAL 9005 strukturlakk. Fremstår som dempet sort og matcher godt til NCS S 8500-N.
Tilbud 3: Slick RAL 9005 glans 30. Denne fargen vil fremstå dempet hvis en velger klarlakk i tillegg (9130,- inkl mva).

Pos.​
Produktbeskrivelse​
Produkt​
Antall​
Pris​
1​
GS Stålport Slick 9016 5100 x 2130 LOH​
INNSIDE PORT: RAL 9010 hvit, struktur​
1​
22 633,60​
2​
Behandling stålport NCS S 8500-N​
Dempet Sort lakk​
1​
7 304,00​
3​
Portåpner Black 800 - porthøyde inntil 2250 mm​
inkl. 2 håndsendere​
1​
4376​
4​
Demontering​
fjerning gammel port​
1​
2560​
5​
Montering stålport [inntil 6000x2240]​
1​
5792​
6​
Montering Aut. Portåpner​
1​
832​
Samlet tilbudssum netto, eks. mva​
NOK 43 497,60​
med tillegg av 25 % MVA​
NOK 10 874,40​
Samlet tilbudssum​
NOK 54 372,00​

Pos.​
Produktbeskrivelse​
Produkt​
Antall​
Pris​
1​
GS Stålport Slick 9005M Strukturlakk 5100 x 2130 LOH​
1​
24 929,60​
2​
inkl. 2 håndsendere​
1​
4376​
3​
Demontering​
fjerning gammel port​
1​
2560​
4​
1​
5792​
5​
1​
832​
NOK 38 489,60​
med tillegg av 25 % MVA​
NOK 9 622,40​
Samlet tilbudssum​
NOK 48 112,00​

Pos.​
Produktbeskrivelse​
Produkt​
Antall​
Pris​
1​
GS Stålport Slick 9005 5100 x 2130 LOH RAL 9005 Glans 30​
1​
23 765,60​
2​
inkl. 2 håndsendere​
1​
4376​
3​
Demontering​
fjerning gammel port​
1​
2560​
4​
1​
5792​
5​
1​
832​
NOK 37 325,60​
med tillegg av 25 % MVA​
NOK 9 331,40​
Samlet tilbudssum​
NOK 46 657,00​

Wisniowski fra Perleporten:
Pos.​
Produktbeskrivelse​
Produkt​
Antall​
Pris inkl mva​
1​
Unipro SSP 5100x2150 (Spesialmål)​
UniPro SSP L-panel - Silkline - RAL9005 - 5100x2150​
1​
38 404,69​
2​
Moto 1000 IO portåpner m/kort skinne​
Portåpner​
1​
6702,50​

Lobas gjennom XL-Bygg:
Pos.​
Produktbeskrivelse​
Produkt​
Antall​
Pris​
Totalpris​
1​
EKSLUSIV TREND 508X211 RAL 9016 INKL ÅPNER LM100EVF​
1​
25 733,53​
25 733,53​
2​
Frakt​
Frakt​
1​
2058,8​
2058,8​
NOK 27 792,42​
med tillegg av 25 % MVA​
NOK 6948,10​
Samlet tilbudssum​
NOK 34 740,52​

Lobas Fra Edlandsporten:
Prisoverslag på port nr 33 med montering er 45.000kr inkl mva og montering. Skal du ha med portåpner med 2 håndsendere og en veggmontert er dette ca 5000kr ekstra.

Hörmann Fra Tore Ligaard:
Pos.​
Produktbeskrivelse​
Produkt​
Antall​
Pris​
Totalpris​
1​
Mål BxH 5000 x 2125 mm Svart Matt Deluxe​
Med SupraMatic E, serie 4 Portåpner​
1​
25 383​
25 383,00​
2​
Montasje inkl. kjøring​
Montasje inkl. Kjøring​
1​
6400​
6400​
3​
Frakt​
Frakt​
1​
1250​
1250​
NOK 33 033,00​
med tillegg av 25 % MVA​
NOK 8 258,25​
Samlet tilbudssum​
NOK 41 291,25​

• Love
Reaksjoner: Komfår
Blir nesten en infotråd istedet.

Har blitt advart av flere produsenter og forhandlere om Hörmann, mest med tanke på rust og falming av farge etter veldig kort tid og dårlige garanti vilkår. Dette er noe jeg selv har hørt fra flere privatpersoner opp igjennom.

Lobas porten sliter mye på Karmøy, der flasser lakken fra portene innen kort tid (under 5 år). Kan godt være på grunn av kystmiljøet.

Står nå mellom Wisniowski og Gapo.

Hva er Wisniowski?
Har du vurdert Crawford?
Wisniowski er et polsk produsent som har helautomatisert produksjonslinje, visstnok oppi toppskiktet ifølge noen forhandlere.
Perleporten sier dem har 20år garanti på panelene, men de blir fort 7-8k dyrere.

Crawford er ikke vurdert, ingen her i området som leverer dem (som jeg finner ihvertfall).

Fikk plutselig dårlig tid da porten plutselig ikke ville åpne seg lenger, synes det var veldig snodig da jeg nylig har skiftet vaiere. Viste seg at den ene torsjonsfjæren har røket.
Måtte da ta en sjefsavgjørelse i går og gikk for Gapo.
Hadde en hyggelig samtale med daglig leder som visstnok hadde fått spørsmål om å ta over saken, synes det var litt kult.
Skal få en montør på befaring og ta sine egne mål, slik at det blir 100%.

Ble Gapo mest fordi de ligger en liten kjøretur unna og at folk i området er fornøyde med dem.
Wisniowski høres jo bra ut, men enn så lenge har jeg ikke fått meningen fra noen angående disse som gjør det vanskelig å gå for dem. De var også dyrere og hadde en portåpner som jeg ikke likte helt.

Dårlig spørsmål til tømrerfolket (forslag til ny tråd?), tror jeg egentlig vet svaret but here we go.
Disse vinklene, kan jeg med god samvittighet fjerne disse?
De kan umulig ha noe bæreevne.
Vil at portåpningen skal være rettkantet og jeg vil da ha disse vekk. :)
1000037472.jpg
1000037473.jpg