Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Høggern

Menig
25 Nov 2025
3
0
Har noen her erfaring med å fyre med pellets i en helt vanlig vedovn, peisovn eller åpen peis?

Jeg ser at mange snakker om pellets som et rimelig og effektivt alternativ, men nesten all info jeg finner handler om dedikerte pelletskaminer.
Det er jo ikke det jeg har – jeg har en helt vanlig vedovn.

Er det trygt å bruke pellets i en vanlig ovn/peis?
Gir pellets like mye varme, eller brenner det fort opp?

Jula selger trepellets i to ulike format/størrelser:
Er dette brukbare saker? Altså det Jula selger? Er prisen grei?
Hva er den praktiske forskjellen på 6 og 8 mm til mitt bruk?
Jeg vil tro rene pelletsovner er kresne på pelletsstørrelsen, men til mitt bruk er det kanskje hipp-som-happ?

pellets 6mm.webp pellets 8mm.webp

Hvordan fyrer man med pellets i en helt vanlig ovn?
Stapper inn pellets i løs vekt og tenner på?

Er det fare for at ovnen blir for varm, soter mer eller trekker dårligere?
Er dette egentlig anbefalt av noen – eller bør man holde seg unna?

Jeg er bare ute etter å finne en billigere og mer praktisk måte å fyre på, uten å ødelegge ovnen eller gjøre noe som er uforsvarlig.

pellets løs vekt.webp
Er fyring med pellets i vanlig ovn noe dere anbefaler eller fraråder?
Det er kanskje greit å starte der?

Jeg tillater meg å koste på med et bonus-spørsmål :)

Noen som vet hva det koster å fyre med pellets?

Er det mulig å regne om pelelts-pris til øre/kWh?
Hadde vært greit å kunne sammenlikne med strømpris og pris på kjøpt ved og egenprodusert ved.

Det finnes "pelletskurv" slik jeg forstår.
Som @TBL skriver ovenfor her, så finnes det pelletskurver.

Jeg fikk tak i en slik som på bildet nedenfor: Useful Sweden Pelletskorg.
Kostet kun noen hundrelapper og fungerte helt fint i vår peisovn.

Mitt inntrykk er at det ikke er store penger å spare på å brenne pellets, me ndet brenner veldig fint, rolig og etetrlater minimalt med aske.

Man skal være grådig forsiktig med å ikke fylle på med for mye pellets per oppfyring, for det er gruelig mye energi i en solid dose pellets.
Ovnen kan rett og slett blir så varm at den tar skade. Vær forsiktig.

Vær også forsiktig med å fylel på mer pellets, før glørene har slokket helt ut.
Det er mange fryktelige historier om folk som har åpner døren, helt på mer pellets på glødende pellets og så tar alle gassene i ovnen plutselig fyr.
Ikke pent!

Innimellom kjøper jeg en sekk eller 10 og brenner litt pellets.
Da setter jeg inn pelletskurven i peisen, fyller opp, fyrer opp når jeg kommer hjem fra jobb og så brenner det rolig og fint hele kvelden til det slukker. Et pent tilskudd til varme i huset når det er -20 elelr kaldere utendørs.

Useful Sweden Pelletskorg 123.jpg Useful Sweden Pelletskorg 1.jpg Useful Sweden Pelletskorg 1234.jpg Useful Sweden Pelletskorg 123456.jpg Useful Sweden Pelletskorg 12.jpg Useful Sweden Pelletskorg 12345.jpg

• Like
Reaksjoner: Fotto
Vær forsiktig med å fyre for store doser med pellets om gangen.
Er du uheldig og stapper inn for mye pellets blir varmen VOLDSOM og du risikerer at ovnen stålet slår seg.
Da er det bare å kaste ovnen etterpå. Jeg snakker av erfaring.
Fylte opp en gammel Jøtul 604 med pellets, tente på og lot det stå til.
Den ovnen ble ødelagt den kvelden.

Fyr i små porsjoner, og bruk for all del en pelletskurv.

Energimengden i en kg ved og en kg pellets er omtrent det samme, begge er treverk. Dersom pellets blir varmere enn hel ved, så må der være fordi pellets ev brenner raskere grunnet mer overflate og bedre tilgang på luft.
At det skal være spesielt farlig å fylle på mer brensel høres litt pussig ut, en automatisk pelletskamin gjør jo nettopp det, fyller på etter som det brenner opp.

@KjellG
Pellets tar fort fyr sammenlignet med ved.
De brenner mer intensivt per volum enn vedkubber.
Pellets antenner raskt kan gi en kraftig flamme som utvikler svært høy temperatur, veldig fort.

Det som kan skje når man åpner døren og heller på mer pellets, er at røykgassene antenner. Når pellets ligger og ulmer i en lukket ovn, bygger det seg opp brennbare gasser inne i brennkammeret. Åpner du døren brått, får ovnen plutselig tilført masse oksygen. Samtidig virvles glør og gasser opp når du heller på mer pellets. Da kan blandingen av varme glør og brennbar gass ta fyr i et øyeblikk, og det kan komme en rask flammekule eller et lite drønn inni ovnen. Dette skjer lettere med pellets enn med ved, fordi pellets både støver mer og avgir mer lettantennelige gasser i ulmefasen. Derfor gjelder det å åpne døren rolig og gi ovnen litt tid til å få inn luft før du heller noe som helst oppå glørne. Det er en helt reell risiko, og mange har fått seg en ubehagelig overraskelse av nettopp dette.

En pelletsovn mater mekanisk på med pellets med en skruemater eller liknende.
Det kan ikke sammenliknes med å åpne døra på en peisovn med masse glør og kaste inn en kilo med løs pellets.
En pelletsovn mater forsiktig på med pellets, små mengder, med en skruemating. Kontrollert.

Jeg fikk tak i en slik som på bildet nedenfor: Useful Sweden Pelletskorg.
Kostet kun noen hundrelapper og fungerte helt fint i vår peisovn.

Da har jeg kjøpt en tilsvarende pelletskurv.
Ganske smart med kurv, så slipper man at pelletsen flyter utover i ovnen og hoder seg litt samlet.

Man skal være grådig forsiktig med å ikke fylle på med for mye pellets per oppfyring, for det er gruelig mye energi i en solid dose pellets.
Ovnen kan rett og slett blir så varm at den tar skade. Vær forsiktig.

Vi fyrte opp i går kveld for første gang og må si at det er ganske mye energi i disse må treormene.
Foreløpig har vi ikke vært i nærheten av å fyre for hardt, men jeg ser tydelig at det ikke bare er å stappe ovnen full og tenne på.
Så langt har jeg fyrt opp ca 1 kg per oppfyring i kurven, og det har gått fint.

Vær også forsiktig med å fylel på mer pellets, før glørene har slokket helt ut.

Vi fyrer opp når vi kommer hjem fra middag og så lar vi det brenne ut til det slokker.
Jeg ser poenget med at det på et tidspunkt blir fryktelig varmt og mye "gasser" i luften i ovnen når det brenner litt dårligere(gløder) mot slutten.
Ser for meg at det kan oppstå situasjoner hvis man er fryktelig uvøren når man slenger inn påfyll, men hvis man gjør det normalt forsiktig så tenker jeg dette skal gå helt fint. Det er jo ikke akkurat lett antennelig (selve pelletsen), så det må i såfall være røykgasser som antenner?

Uansett, pellets brenenr veldig fint og det blir fryktelig lite aske igjen. Det er veldig positivt.