Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Tanition

Løytnant
10 Mar 2025
60
38
Hei, googlet litt rundt først, men synes svarene er litt diffuse, så spør her.

Har et lite rom i kjelleren på ca 5-6 kvm som jeg totalrev ned til betong på vegger og gulv, etter drenering og isolering utvendig. 70-tallshus.

Nå er vegger innvendig i rommet snart ferdig, og jeg skal planlegge hva slags gulv jeg skal ha.

Det er 3 cm høydeforskjell fra resten av kjelleren som har gulvfliser, ser det vil være perfekt å legge fuktsperre, sponplater, og deretter parkett for å få det i flukt med resten av kjelleren. Det som lå der før var 2(!) lag tregulv/parkett rett oppå hverandre, med kun en slags papp ned mot betongen, som så klart luktet skikkelig muglet. Underste lag med gulv var fullt av sopp. Var også da ørlite høydeforskjell fortsatt.
Ganske tynt lag med betong også, og det er jord/sand rett under. Hvis jeg søler litt vann på betongen, lukter det fuktig jord raskt :P

Jeg er ikke så keen på å avrette med mer støp, og heller ikke rive opp betongen for å fikse gulvet skikkelig (enda, dette kommer senere for hele kjelleren, da det ikke virker som noe særlig isolasjon er lagt under betongen).

Tenkte derfor enkelt og greit fuktsperre med sponplater som en kjapp og enkel løsning, virker det som en helt håpløs løsning? Jeg har lagt de vanlige sponplatene før på et loft, men bør jeg kjøpe den varianten som er "fuktbestandig"?

Noen som har innspill/forslag?

• Like
Reaksjoner: MrCool og StianC
Tenkte derfor enkelt og greit fuktsperre med sponplater som en kjapp og enkel løsning, virker det som en helt håpløs løsning?
Dette er en helt grei løsning.
Fuktsperre mot betong.

Men, hvorfor Sponplater?
Ikke det at det er noe problem, men hvorfor ikke trinnlydsplater som også isolerer.
Og så deretter parkett oppå som er "fuktbestandig"?

Du får mange fine trinnlydsplater til ditt bruk, i mange ulike tykkelser.
Jeg har brukt Rockwool sin mange ganger med stort hell.
Da får du trinndemping og bittelitt sårt tiltrengt isolering av gulvet under parketten også. Bonus!
Maxbo selger Rockwool Trinnlydplate 20x595x1200

trinnlydsplate_rockwool.jpg

Jeg har lagt de vanlige sponplatene før på et loft, men bør jeg kjøpe den varianten som er "fuktbestandig"?
Hvis du går for fuktsperre mot betong, så er det bortkastet med fuktbestandig sponplate.
Orinær sponplate er like god, gitt at det ikke blir noe fukt.
Får du fukt i det gulvet må selv fuktbestandig spon gi opp kampen over tid.

• Like
Reaksjoner: StianC
  • Like
Reaksjoner: StianC og Python
Mange takk for gode forslag, jeg kikket litt på trinnlydsplater tidligere, men var usikker om de var harde nok til å kunne legges flytende rett under et gulvbelegg. Ser nå at det var tullete av meg.

• Like
Reaksjoner: MrCool og StianC
Trinnlydsplater er nok det beste valget i ditt tilfelle @Tanition.
Du får trinnlydsplater med ferdige spor til vannbåren varme, hvis det er ønskelig.

Vær obs på at enkelte trinnlydsplater krever en spesiell kantforsterkning i form at den trelist eller liknende.
Jeg velger helst en trinnlydsplate som har tilstrekkelig egenstivhet slik at man slipper kantforsterkning.

Mitt førstevalg er også Hunton sin type 24mm nettopp fordi den bygger lite og bevarer takhøyde i kjeller.
Har du plass til 36mm, så gå for det. Det er verdifull ekstra isolasjon mot grunnen.

• Like
Reaksjoner: StianC