Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Televimsen

Sersjant
28 Jan 2025
12
6
Fugepistol - Manuell fugepistol vs. Batteridrevet fugepistol

Etter 20 år med manuell fugepistol er jeg lei. Drittlei.
Det er sliksomt å klemme på pistolen og fugene blir ikke pene.

Er en batteridravet fugepistol verdt pengene?
Blir fugen penere?
Klarer den å levere fugen i en perfekt jevn strøm?

Jeg orker ikke betale 2-3000 kroner for en elektrisk fugepistol hvis det ikke blir helt strøkent.

Skjermbilde 2025-02-04 150129.png

Skjermbilde 2025-02-04 145608.png

• Like
Reaksjoner: SofaSliteren
Hvor mange løpemeter med fuge legger du hvert år?
For at prisen skal lønne seg må du fuge litt hvert år :)

Min erfaring er at du får mye mer kontroll med en elektrisk fugepresse/fugepistol.
Jeg setter hastigheten på minimum og bruker all energi/innsats på å legge en jevn fuge.
Med manuell fugepistol blir det mye klemming og skjelving på hånda.

kjøp iallefall ikke ryobi sin. helt ubrukbar med mindre en skal tømme patronen. når du slipper avtrekkkeren, så slår mekanismen såppas mye tilbake at den bruker 10 sekunder på å lage trykk i patronen igjen

joa, det kan nok hende, jeg skal ikke avskrive de nyere utgavene, men den jeg har er ikke verdt søpla den er laget av dessverre

Har hatt makita sin batteri drevne fugepistol en god del år, vært til mest privat/hjemme/hytte bruk (lite jobb), og den er fin den :D
Den holder jevn og fin hastighet på det laveste som er fint til fin-fuging, skal du grov-fuge/lime kan man godt øke hastigheten da.

husker ikke hva den kostet , men da jeg kjøpte den i 2015, skulle vi pusse opp en hel sommer hytte, og da skulle vi fuge og lime mye (sikkert 50-60 akryl tuber og sikkert 20 spon lim tuber ) , så var ikke snakk om og gjøre det manuelt på gamle måten :D

Tror det er denne; https://www.makita.no/product/dcg180.html

DCG180_C2L0.jpg

• Like
Reaksjoner: Televimsen og Burger
Jeg har vært på OBS Bygg og kikke på Makita Fugesprøyte DCG180Z til 2800,- kroner og den ser grei ut.
Er fremdeles litt skeptisk på om det er verdt pengene.
Med Makita slipper jeg investere i nytt batteri og lader.

Vis vedlegget 1345 Vis vedlegget 1344 Vis vedlegget 1343

Det endte for min del med at jeg har kjøpt denne elektriske fugepistolen fra Makita.
Hvis jeg skal lykkes med dette må jeg fokusere på å legge fugen pent, og ikke bruke energi på å klemme ut silikonen.

Skal forsøke huske legge ut mine synspunkter om denne elektriske fugepistolen når jeg har lagt noen (kilo)meter silikonfuge :)

Har hatt den fra Makita en del år og jeg syns den er kjempegrei.
Den presser jevt med justerbar speed.

Eneste fratrekket jeg gir den er at den er så fremtung at den ikke kan stå oppreist av seg selv med full patron.

• Like
Reaksjoner: Televimsen
Vi har kjøpt inn batteridrevet fugepistol fra DeWalt.
Det er ingen tvil om at fugene som er lagt etter det innkjøpet er både vakrere og mer faglig utført (mindre fugemasse klint utover).