Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Smurfomat

Sersjant
23 Feb 2025
11
1
Jeg deler et brønnhus med fire andre hytter. Brønnhuset har grunnflate 1,2m x 1,2x og høyde 2 meter.
Veggene er lager med 30 cm Leca isoblokker.Døren er spesiallaget med 10cm XPS isolasjon på innsiden.
Taket er isolert med 20cm Rockwool.

Inne i brønnhuset kommer brønnen opp og avsluttes i en brønntopp.
Det er en 180 liters trykktank der og en fordelingsstokk som fordeler vannet mellom 5 hytter.

Om kort tid skal brønnhuset settes i drift og vannet settes under trykk.
Brønnborer er straks ferdig med sin jobb.

Hvordan holde dette brønnhuset frostfritt?

93107.jpg 92924.jpg

Vil tro at du er avhengig av en elektrisk frostvakt. Dvs en passende ovn og en termostat som går ned mot ca 10 grader. Om du går nd mot 5 grader på termostaten, ville jeg satset på litt størrelse på ovnen. Ev kunne en bruke frostvaktkabel rundt alle rør og tanken. Deretter pakket dette inn o en vintermatte e.l.

Tanken trenger litt tilsyn. Etter «reglementet" bør en sjekke lufttrykket en gang i året. Dersom lufttrykket blir lavt vil pumpa begynne å jage med hyppige inn og utkoblinger.

• Like
Reaksjoner: Smurfomat
Jeg har sett flere varianter av dette, og det virker som de fleste bruker en kombinasjon av frostvakt og varmekabel, men det er mye som kan gå galt hvis det ikke er helt riktig satt opp.

Et typisk brønnhus på rundt 1,2 × 1,2 m, med Leca-isoblokker, isolert dør og tak, og en 180 liters trykktank – det høres i utgangspunktet greit ut.
Men problemet er at selv om rommet er isolert, kan det fortsatt oppstå kalde soner nede ved gulvet eller bak tanken der lufta står stille.

Jeg har hatt gode erfaringer med å kombinere en 200 W frostvakt som holder grunnvarmen oppe, og en selvregulerende varmekabel (10 W/m) som er surret rundt rør, koblinger og brønntopp. Det gir en slags “to-trinns” sikring – romtemperatur pluss punktvarme på det mest utsatte.

Hvis du styrer dette med en termostat satt til 8–10 °C, har du et bra sikkerhetsnivå.
Men husk på ett viktig punkt: strømbrudd. Hvis strømmen går og det er minus 15 ute, hjelper ikke verdens beste oppsett.

Derfor kan det være smart å ha en enkel batterivarsler eller sensor som gir beskjed hvis temperaturen faller under 5 °C

Jeg ville også anbefalt å tette alle små sprekker og rørgjennomføringer godt, slik at kald luft ikke sniker seg inn, og gjerne ha en liten vifte eller sirkulasjon slik at varmen fordeles jevnt. Da har du et oppsett som tåler det meste av norsk vintervær.

Er det noen her inne som har testet frostvakt med WiFi eller smartstyring?
Kunne vært kult å kunne sjekke temperaturen i brønnhuset rett fra mobilen

Hvordan holde dette brønnhuset frostfritt?
Frostvakt er saken.
Jeg liker å konbinere frostvakt i form av en 200E eller 400W enkel vegghengt frostvakt OG en selvregulerende frostvakt varmekabel som surres rundt rør og fordelerstokk.

Hvis det er mulig vilel jeg strukket meg langt for å føre frem to kurser til pumpehuset.
En kurs som driver vannpumpen nede i brønnen OG vegghengt frostvakt + en separat kurs som driver frostvakt selvregulerende varmekabel.

Hvis en jordfeilautomat slår ut, så står gjerne varmen på vha. den andre kursen.
En MEGET billig forsikring mot frostskader når en automat slår ut ved et uhell/rottefelle/uforklarlige årsaker.