Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Fantomtegningen

Kaptein
13 Feb 2025
157
93
Sandnes
Heisann sveisann!
I en annen tråd lagde fargeprøver av MøreTyri interiøroljer for å finne ut hvilke farge vi skal bruke i trappen da vi (kona) ønsker å få en finere trapp. Jeg har i dag offisielt påbegynt arbeidet og jeg fikk inn noen få timer effektivt med pussing.
Startpunktet er en OK-ish trapp med altfor mye "gul" klarlakk og trappeteppe.
20250509_144320.jpg20250509_145401.jpg
20250510_225956.jpg

Fikk handlet inn forhåpentligvis ikke altfor mye slipepapir, men det er kjøpt inn K40. K80, K120 og K180, der K120 brukes på alt utenom håndløper som skal ha K180.
Jeg har også kjøpt en sprayboks med CT1 Peel Tec for å se om det hjelper.

Her kan en se hvor mye sliping med K40 slipepapir på en eksentersliper kan slipe på et 2,5Ah batteri 😅
20250522_152349.jpg

Trappeteppet på opptrinnene var heldivis dårlig festet eller bare klemt fast med noe dobbeltsidig tape som ikke satt så altfor godt.
20250522_183037.jpg

Men uheldigvis er det lakk også på opptrinnene, som var et h***ete å pusse, tok veldig lang tid å pusse bare ett opptrinn.
Her et bobb-bobb forsøk med deltasliperen, men det er dårlig plass og får ikke pusset ordentlig. Eksentersliperen passer ikke inn i det hele.
Slipeplate på multiverktøyet opplever jeg gjør ting verre da den lager skjærespor i treverket.
20250522_203129.jpg

Litt kjip start, mange tanker har kommet og gått, en god del feiling også bare i løpet av de første timene.
Skal se om det hjelper å bruke Peel Tec'en på opptrinnene for å se om det kan hjelpe på, eventuelt pusse for hånd (grøss!).

En annen kjip ting er at trappeteppet skal enn så lenge ligge på trinnene, da økonomien sier at det ikke er lov med laminat enda og teppet gir god sklisikring for de små.
Men laminat skal det ihvertfall bli, bare plutselig det skjer!

På sikt skal jeg ordne spilevegger på veggen både opp til 2. etasje og ned til kjelleren, men det er ikke noe tidsfrist på det enda.

Tar gledelig imot tips for å fjerne lakken enklere (vær så snill!). :)

• Like
Reaksjoner: kirderF og Pille
Da fikk jeg gjort litt til i dag etter jobb og familiemiddag.
Fikk pusset litt på håndløper og den ene vangen som må pusses litt mer nøye, sett i ettertid.
Sprayet noe Peel Tec på opptrinnene og ventet rundt en 15-20 minutter før jeg forsøkte med malingsskrapen fra Biltema, og ble riktig så positivt overrasket. :)
Det var nesten som å høvle med skrapen, tok så og si alt, noen ørsmå flekker rundt omkring som kommer til å bli tatt med slipepapiret. Greit å bare behøve å pusse lett over med K120 enn å nesten bruke dagesvis på det. Tanken var innom om jeg bare skulle kjøpe slike 4mm kryssfiner plater og tilpasse dem og lime på opptrinne istedet.
20250523_213604.jpg

Fant også ut at jeg like gjerne kunne fjerne teppet i trappen og nummerere dem, slik at de blir lagt i riktig rekkefølge til slutt, istedet for å bruke lang tid på å tape med maskeringsstape.
Forrige eier må være glad i dobbeltsidig tape og stifter, for på det ene trinnet hadde han brukt 63 stifter(!) pluss tjukt med tape.
20250523_075455.jpg

Nå på kvelden fikk jeg ned sponplaten som hang bak trinnene for å se om jeg kunne gjøre noe med knirken på det øverste trinnet.
Vil det ikke, så skal det.
20250523_194700.jpg

Men uansett hvor mye jeg skrudde, både under og over, så knirket det like mye i hjørnet på trinnet, rett i nærheten vi alle i huset trår når vi går ned trappen.
Prøvde å hamre inn en kile for å se om det hjalp, men no goodie. Må tenke litt på den senere.
20250523_213000.jpg

Fikk kjøpt 2 flasker til med Peel-Tec da det kan hjelpe mye på vanskelige plasser der jeg ikke får plass til sliperen.
Forhåptenligvis våkner jeg med en ny glød for pussing i morgen. :D

Varmluft med skrape heller? så slipe, mye jobb uansett.
Har en kompis som driver med noenlunde det samme som meg, bare dem har eldgammel maling på veggen. De har ikke noe særlig suksess, men det vurderes hvis jeg går tom for Peel-Tec. :)
Gøy sak, men den er utenfor "budsjettet" i og med jeg har ikke bruk for noe slikt annet enn trappen. Takk for tips uansett. :)

• Like
Reaksjoner: kirderF
Glemte å skrive her i går, men jeg hadde et lite "F**k it" øyeblikk og nappet ut spilene som går fra vangen og opp til håndløperen. Da kommer jeg enkelt til å pusse toppsiden av vangen og det gikk som en drøm! (Pussesporene på bildet var da jeg prøvde å pusse FØR jeg tok ut spilene, ikke så bra måte å pusse på)
20250524_103354.jpg

Tok spilene ut i carporten og brukte noen hurtigklemmer for å holde på plass en rekke spiler. Herlig å kunne stå oppreist og pusse, langt bedre enn å sitte krokrygget på trappa!
20250524_120252.jpg
20250524_130533.jpg
Før og etter med K40 slipepapir. :)
Det var slike rennemerker på alle spilene, noen hadde store, tjukke spor. Forrige eier av huset har nok sauset trappa godt inn med gulvlakk, gjerne han brukte litt for mye saus.

Siden det var søndag i dag og dermed hviledag, så reiv jeg av resten teppet i trappa og tok av spilene opp til 2 etasje for deretter å skrape lakken på opptrinnene. Slipemaskinene og naboene fikk ro og fred i dag, men i morgen skal jeg pusse de resterende spilene og så skal jeg ta av håndløperene, slik at jeg kan pusse på lik måte og dermed gi plass til slipemaskinene på ytre del av vangene.

Må kanskje kjøpe en fjerde (og siste) flaske med Peel Tec...

Liten oppdatering.
Løp innom Biltema og kjøpte en Varmluftpistol etter å ha sett andre har bra resultat, men jeg ble derimot nokså skuffet. Ikke det at lakken ga seg til slutt (ingen bobling eller flassing, kun en svak fargeendring rett før treet ble svidd...), men lakken har avgitt farge på treverket. Så det er tilbake til pussing og 400,- delvis kastet bort i denne sammenhengen.
1000029606.jpg

Dagen kom og gikk altfor fort, men jeg fikk demontert og pussed ned håndløperne i dag, så da er trappa offisielt en risikosone. :P
Ble nokså ivrig da jeg så hvor pent treverket ble bare med K40 håndsliping, så da spørs det om jeg går over med K80 eller rett på K120 og deretter K180.
20250527_094131s.jpg20250527_094135s.jpg20250527_094153s.jpg

Forrige eier hadde tydeligvis ikke tatt seg bryet med å lakkere ordentlig, litt mindre jobb på meg, men det var litt ekkelt.
20250527_153632.jpg

Måtte ty til sponhøsting for en lappejobb. :D
20250527_084140.jpg

Den som synes at tverrspor skruer til konstruksjoner er OK kan ta seg en bolle! Det gikk så hardt for seg at jeg holdt på å splitte håndløperen for å få den ut.
20250527_133517.jpg

Nå gjenstår 4 spiler og en kort håndløper på loftet, pålene som håndløperene er montert på og vangene (innvendig og utvendig). Jeg skimter lyset i enden av tunnelen, men det er fortsatt masse jobb og støv igjen. Nå må jeg prøve å finne trinnmuffen til grovstøvsugeren, i håp om å redusere støvet litt i det minste.

Syltynn super lim i trappeknirken

Du får slik en livsfarlig tynn en, så bør teipe filler under om du bruker den ovenifra.

Det må i så fall være absolutt siste utvei. Jeg har lagt merke til at flere trinn knirker på samme plass nå når jeg har fartet så mye opp og ned.

• Like
Reaksjoner: Snikkar og ByggeBolig
Ble litt travelt de siste dagene da jeg føler litt på stresset med å bli ferdig, så det ble lite oppdatering her inne. I kveld ble jeg derimot endelig ferdig med grovpussingen. :)
Det er noen steder der jeg må være litt mer nøye med finslipingen, men sånn totalt sett vil det være nok med å gå over med noe K120 og K180. Håndløperene er slipt med K80 og det føltes nokså kurant, så tenker det blir bra med K180.
20250530_101812.jpg
20250530_213943.jpg
20250530_213957.jpg

• Like
Reaksjoner: Spanky og Pluto
Hu hei hvor det går!
Første olje i natt etter vi rundet midnatt, prøver å gå inn i en innspurt nå. :)
Sist jeg sjekket klokken var den rett over 21:00, "har tid til litt til før kvelds" tenkte jeg og vipps var klokken 01:30, whups!
Legger en liten teaser her nå, vil bli helt ferdig før flere bilder :D
1000029795.jpg

Da kan jeg si meg helt ferdig me trappeprosjektet, utenom å tilpasse et stykke gulvteppe og montere den ene trappegrinden som kona kan hjelpe til med. :)
Det har vært lange dager med mye arbeid og lite til ingen pause (og mat og drikke, uheldigvis), mange middager som ble til sen kveldsmat (kl 23-00). Men til mitt "forsvar" hadde jeg såpass bra fremgang at "skal bare" hadde en ekstrem stor påvirkningskraft, at det ble flere "skal bare" og "skal bare" etter hverandre gjennom dagene.
Men som sagt fikk jeg oljet trappen innendørs natt til søndag.
20250601_000230.jpg
20250601_000452.jpg

På søndag fikk jeg oljet spiler og håndløpere ute i carporten. Jeg tok en råsjanse på å olje trappegrinden som er laget i bjørk (bilde lenger ned), nokså usikker på om det ville bli et bra resultat.
20250601_172045.jpg
20250601_172103.jpg
20250601_172107.jpg

På mandagen så svippet jeg innom Bauhaus og kjøpte 4 8x80mm treskruer i løsvekt som jeg erstattet de hersens tverrspor skruene med.
Så slo tanken meg under montering av alt på mandagen, hvordan skal jeg få på plass spilene på en må som ikke skader treverket? Så poppet løsningen opp i hodet.

20250602_155102.jpgKult hva?

Brukte hele mandagen på å på rekkverket på plass, før jeg startet med teppeleggingen ut mot kvelden. Klarte å gå tom for stifter og deretter kjøpe feil type stifter, så måtte stoppe 1/4 ferdig med teppet.
20250602_193028.jpg

Så sto dilemmaet om endepluggene. Skulle jeg bruke de gamle, sorte og slitte plastpluggene som var der før, eller skal jeg prøve å pynte litt på det selv?
Det endte med at jeg kjøpte Habo dekkplugg 197 14/18 Furu som Byggmakker HELDIGVIS hadde inne lokalt, selv om jeg måtte bruke hele jobblunsjen på å snike meg ut for å hente, men tror resultatet ble tålig greit. :)
20250603_163147.jpg
(Forskjellig stolpe på sluttresultatet, klarte å ødelegge pluggen med en mikstur av trelim og olje... Den ble byttet selvsagt.)

Jeg har lenge tenkt på at det ville være småsurt å gå tilbake til det slitte teppet, men helt ærlig så ble det ikke så halvgærnt sammen med det mørke treverket. :)
Så da gjenstår det bare å presentere sluttresultatet, jeg kan si meg meget fornøyd med sluttresultatet. Nå gjennstår det bare å holde barna borte fra trappa til oljen har tørket helt. :D
20250604_121545.jpg
20250604_121329.jpg
20250603_214526.jpg
20250604_121347.jpg
20250604_121413.jpg
20250604_121428.jpg
20250604_121507.jpg

Før og etter:
føretter.png

Takk så meget for lesingen og at du har vist interesse for trappeprosjektet mitt. :D
Kommer nok til å oppdatere denne tråden når vi skal legge laminat i trappen og at jeg får laget spileplatene når gulvet er lagt.
Men til da:

finding-nemo-bags.gif