Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

k.hauge

Menig
21 Okt 2025
3
1
Skal legge 4 kvadrat jordkabel til garasje for montering av elbillader. Problemet er at sikringsskapet i huset er fullt. Dermed blir det ikke plass for sikring/ jordfeilbryter. Kan kabelen kobles direkte i huset, og et eget skap med nødvendige komponenter monteres i garasjen? Eller må jeg få montert et lite tilleggsskap i huset? Nytt, større skap i huset er litt drastisk.

Hva slags hovedsikring har du? Kan du konsolidere noe i skapet, har du feks en jordfeilbryter og sikring til badekursen som kan byttes til en kombiautomat?

Med tjukk nok kabel kan man ofte argumentere for at hovedsikringen gir fornuftig kortslutningsbeskyttelse av kabelen ut til underfordeling i garasjen og så ha en sikring her som sikrer kabelen mot overbelastning. Jeg tror ikke 4mm2 er tjukk nok kabel, men 10mm2 kanskje... Akkurat hvor disse grensene går tror jeg noen med installatørpapirer må svare på, aller helst den elektrikeren som skal utføre.

JFB trenger du ikke om du bruker riktig (dobbeltisolert) kabel, så denne kan du spare plass for.