Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Gerhards

Sersjant
23 Feb 2025
16
3
Etter mange år med trofast drift har vår frostfrie utekran nå bestemt seg for å fryse.
Tidligere kunne vi benytte kaldt tappevann utendørs hele vinteren og stenge forsiktig igjen. Da rant de siste restene av vannet ut og kranen var klar til neste bruk.

Nå har vi ved flere anledninger hverken fått kranen opp eller igjen. Kranen har rett og slett frosset.
Betyr det at kranen er ved EOL og må skiftes ut med en ny?

Ser at Comfort selger krana for 1090,- så det er ingen krise, men er den mulig å redde så tar jeg gjerne i mot råd og tips.
Det er vel ikke slik at den slik kran skal smøres eller vedlikeholdes på noen måte?

h6hcxHVaGr3fNKzxXmXE9gFJy.jpg PDZXFhmuA17luAFVqvMbK5GVv.jpg

Selve krana står på innsiden av veggen. Er det frostfritt her? Er det nær null grader inne, kan krana også fryse ved at den taper for mye varme ut via metallrøret gjennom veggen.

Hei @KjellG,
Beklager, det burde jeg selvsagt ha skrevet i mitt første innlegg.
Ja, den frostfrie krana står på veggen under kjøkkenvinduet og "kobberstangen" kommer inn gjennom veggen og inn i skapet under kjøkkenvasken.
Jeg mener det skapet er frostfritt til enhver tid, for der står søppelspannet og den døren er opp og igjen sikkert 100x for dagen.

Da står nok krana frostfritt. Disse kranene har et spindelrør fra håndtaket ute inn til krana inne. Om en stenger for hardt kan dette spindelrøret bøye seg og gi mye krøll. En kan ta ur dette fra utsiden, inspisere og ev forsøke å rette.

En kan ta ur dette fra utsiden, inspisere og ev forsøke å rette.

@KjellG , tror du det er mulig å få kjøpt dette spindelrøret som en utskiftbar reservedel, hvis det viser seg at den er defekt?
Jeg har forsøkt søke litt på nett, men finner ingen ting. Mulig jeg søker etter feil ting?

Tror det er billigst å bytte hele utekrana selv.
Den koster under 1000-lappen på tilbud.

Leser gjentatte ganger at folk har problemer med FM Mattson, både enkel og dobbel utekran.
Vi har en Gustavsberg frostfri som har fått dårlig behandling av kona som har strammet aaaaltfor mye til, til tross for strenge instrukser om å ikke stramme for mye.
Funker fortsatt fjell.