Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

MirAn

Menig
7 Okt 2025
3
0
Vi skal bygge nytt hus og planlegger vannbåren varme i alle gulv, både kjeller, 1. og 2. etasje.
Boligleverandøren foreslår følgende løsning:
  • I 1. og 2. etasje: legge rør for vannbåren varme oppå sponplategulv, deretter flytsparkle 25–30 mm, så parkett på toppen.
  • I kjelleren: feste rørene oppå ferdig støpt betonggulv, flytsparkle 25–30 mm der også.
Jeg er litt skeptisk til dette. Her vi bor nå er rørene frest ned i sponplater med aluminiumskassetter, og det fungerer utmerket – både responsen og varmespredningen er god. Samtidig sparer man 25–30 mm høyde, unngår ekstra vekt, og slipper en ganske kostbar flytsparkeljobb.

I kjelleren vi har i dag ble rørene festet direkte til armeringsnett, og selve støpen ble lagt over – heller ingen flytsparkel der, og resultatet ble jevnt og bra.

Så jeg lurer litt på:
Er denne foreslåtte løsningen med flytsparkel i alle etasjer egentlig fornuftig?
Eller er det mest en “lettvint standardløsning” som utbyggeren velger fordi det sparer tid for dem, men koster oss mer og legger unødig vekt på konstruksjonen?

Jeg klarer ikke helt å se fordelen, annet enn at det kanskje gir et plant underlag for parkett. Men må man virkelig ha 25–30 mm sparkelmasse bare for det?
Jeg tenker både på vekt, byggehøyde og pris, og ikke minst hvor mye tregere et slikt gulv vil reagere på temperaturendringer.

Hva slags løsning ville dere valgt – spesielt i et nytt trehus med etasjeskillere av tre?
Noen som har gjort dette nylig og kan dele erfaringer med både flytsparkel og sporplater med alu-kassetter?

Vi har vannbåren varme stripset til armeringsnett før støp i 1. etg.
Vannbåren varme lagt i spor i sponplater oppe i 2. etg.

Hvorfor legge vannbåren varme oppe på sponplater eller oppe på betong - og så flytstøpe?
Høres ut som en entreprenør som er ute etter enkleste og raskeste løsning, uten tanke på din lommebok.

Mange sliter med knirk med alu og spon, flysparkel er helt flatt og knirker ikke - ergo det er godt underlag for gulvet.

Vi har denne løsningen i hele huset, unntatt på loft. Eneste stedet det knirker er loft...

Dog, vi har flysparkel rett på isolasjonen i kjeller og/eller rett på grovstøp. Raskere og enklere enn støp først og så flyt etterpå.

Spon - trinnlydsplater som rørene er stiftet fast i - flysparkel - plast - flytende gulv

Vi har nå rør med vannbåren varme som ligger i aluminium varmeavgivningsplater fra Uponor som ligger i spor i sponsplater.
Ingen knirk i våre gulv. Fungerer fint.