Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

LesGo!

Sersjant
6 Feb 2025
12
6
Holder på å montere en Flexit Kanalvifte type 125 DF som jeg har kjøpt hos Megaflis til den nette sum av kroner 1675,-
Jeg ser at den har to tilkoplinger for High og Low hastighet på vifta.

Nå er det slik at ingen av disse hastighetene passer til mitt behov og jeg ser behov for å kunne styre hastigheten noe mer trinnløst.
Noen som har en idé om hva jeg kan kople til for å få dette til å fungere?
Gjerne tips om hvordan dette også kobles :)

6146.png

Vedlegg

Se der ja, rett under nesetippen og til salgs hos Megaflis den også.
Merkelig at betjeningen ikke anbefalte denne når jeg spurte?

Er denne vanskelig å kople opp ?

Kanskje de på Megaflis var smarte?
Som elektriker er jeg veldig forsiktig med å anbefale slike hastighetsregulatorer til slike motorer.
Ofte vil slike motorer brumme hvis en bruker slike hastighetsregulatorer.

Kan ikke dette i detalj men har med motortypen og at en slik hastighetsregulator kutter sinuskurven og dermed leverer strømmen i pulser og ikke som en fin sinuskurve slik en får ved å regulere med trafo eller kondensatorer.
Ofte summer det litt i hastighetsregulatore også.
Har måttet plukke ned slik regulator et par plasser pga støy.

• Like
Reaksjoner: Lars2h
Jeg bruker en kanalvifte fra Østberg type EC, denne kan reguleres helt trinnløst med ett potmeter eller 0-10V
Realtivt kostbar, tror jeg betalte rundt 3500

Her i montasjeanvisningen er de tydlige på at det kan bli støy fra vifta selv om en bruker den regulatoren som de anbefaler.

• Like
Jeg har montert en litt større vifte enn den i trådatart til avtrekk over en benk med en slange (ikke på bildet) for bruk ved lodding etc. Jeg erstattet stikken i taket med noe ala det jeg lenket til over. Har ikke hatt problemer med støy, om det er noe så er det ikke hørbart over vifta selv på laveste hastighet.

Vedlegg

• IMG_0552_Original.jpeg
    IMG_0552_Original.jpeg
    3 MB · Sett: 5
  • IMG_0620_Original.jpeg
    IMG_0620_Original.jpeg
    1,6 MB · Sett: 5
  • Like
Det er som @elektrikern sier, at regulatorer koblet til vanlige vekselspenning motorer (AC) skaper resonans i viklingene(?) og tukling med sinuskurven gir en slags summelyd, dette øker jo lavere hastighet du stiller regulatoren til.
Nå finnes det EC motorer, som styrer motoren med likespenning 0-10V, som ikke har dette problemet. Det kan være lurt å spytte inn litt ekstra da EC motorer er mer effektive og har lengre levetid enn AC motorer.

Litt info om forskjellene her

• Like