Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Analfabet

Sersjant
14 Aug 2025
10
4
Fruen ønsker seg en flaggstang på tunet og den må være høy og hvit.
Det er ordren jeg har mottatt fra øverste hold.

Så hva betyr det for meg?
Huset er et typisk gårdshus med saltak i litt tettbebygd strøk.
Mønehøyden på huset er 7,5 meter og på garasjen er mømehøyden 4 meter.

Finnes det noen tommelfingerregel på hvor høy en flaggstang bør være?
Finnes det noen øvre og nedre grense for hva man kan eller bør ha?

Fruen vil naturligvis ha det lengste som er å oppdrive på markedet.
Jeg, som er utførende, er mer skeptisk til å gå for det største jeg finner.
Lommeboka er også bekymret. 💸

IMG_9618-kopi.jpg

Helt enig med fruen.
Kjøp så høy flaggstang som du har råd til.
La det norske flagget vaie fritt.🇧🇻
Verdens peneste flagg! 🇧🇻

Chætten foreslår:

Vanlige anbefalinger:

• Høyden bør stå i forhold til bygningene rundt. Vanlig regel: flaggstanga skal være omtrent 3–5 meter høyere enn husets møne (takets høyeste punkt).
  • For vanlige eneboliger velger man ofte 8–12 meter.
  • For gårdsbruk, der våningshus og driftsbygninger er større, er 12–16 meter vanlig.
  • Dersom tunet er svært åpent og stort, kan 18 meter eller mer passe for å få riktig proporsjon.

Andre hensyn:

• Flaggets størrelse må passe til stanga. For eksempel: til en 12 meters stang brukes gjerne et flagg på ca. 200 × 300 cm (2:3-forhold).
  • Værforhold: høyere stenger gir mer belastning i vind, så fundamentet må være solid.
Min far kom fra gårdsbruk og satte opp en 12 m på en villa. Etter noen år ble den tatt ned igjen og solgt. Syntes det ble for mye styr med flaggreglene. Nå bor jeg i villastrøk. Her har alle balkongflagg. Flott på 17. mai og ingen nakne stenger når en er bortreist.

Mange smartinger har gjennom årene fundert på robotheiser for flagg. På Bastøferja som bytter seilingsretning for hver tur har de en flaggskifteknapp på brua :) Denne flaggroboten synes likevel å ha liten tilslutning.

i tillegg til høyden på stanga og ditto flaggstørrelse bør dere tenke gjennom «ansvaret» for flaggingen. E.g. bryte opp fra selskapet for å reise hjem til flaggfir ved solnedgang.

Jeg kjøpte flaggstang fra Flaggstangspesialisten for noen år tilbake.
Jeg har også et 1,5 etasjes hus som er 750cm til mønet.

Følger man flaggstangformelen (se nedenfor) ska lflaggstangen være 11,25 meter.
Mitt hus ligger litt fritt og landelig, så vi gikk opp til 12 meter og har ikke angret et sekund.

Flaggstangspesialisten - Hvilken høyde skal en flaggstang ha?

Vi hjelper deg med valg av flaggstang – både materiale og høyde.
Regelen sier at 1/3 av flaggstangen skal rage over husets møne. Allikevel bør man alltid ta hensyn til eiendommen, naturen og flaggstangens plassering. Det er sjelden en flaggstang blir for høy.

Vanligst til bolighus i to etasjer er 12m flaggstang. Til lave hus eller rekkehus passer det med 10m (men mange velger likevel 12m). Til tradisjonelle norske hytter på en etasje er 8m eller 9m et godt valg. Herskapelige hus eller store eiendommer går opp til 14-16m flaggstang. Til småbruk passer 12-14m. For tradisjonelle gårder med driftsbygninger er 16m mest vanlig. Til skoler passer det med 16m flaggstang, og bedrifter 9m eller 12m.

flaggstang lengde.jpg