Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

HeltiVater

Menig
16 Feb 2025
4
1
Etter et lite branntilløp på kjøkkenet i går sitter vi igjen med et kjøkken og en stue hvor pulveret i brannslukkeren er "all over the place".
Med litt "sliten" familieøkonomi vurderer vi å rydde opp selv i stedet for å bruke forsikringen, hvor egenandelen ved denne type skade er 15.000,-

Akkurat nå er det pulver fra 1stk 6kg og 1 stk 12kg pulverapparat som er pent fordelt utover kjøkken og spisesue, ca 60kvm tilsammen.
Pulveret ligget ganske solid fordelt utover gulv, vegger, vinduer, tak og ikke minst spisestuemøblene.
Vi burde selvsagt forsøkt å slukke brannen med minst mulig pulver i bruk, men det er ikke lett å tenke klart når flammene slår opp fra kasserollene og flammene brer seg utover taket og tar fart i gardinene. Brannen tok også tak i ventilatorkanalen ut husveggen. Noen steder ble det også dusjet godt med brannslangen i kjøkkenskapet.

Hvor vanskelig er det å fjerne dette hvite pulveret?
Akkurat nå ligger det som tørt pulver enkelte steder, og andre steder ligger det en tykk grøt av pulver/vann.

Vi sitter litt fortvilet tilbake, men er dette noe i MÅ overlate til fagfolk (og bli 15.000 fattigere) eller er det mulig å klare dette på egenhånd?

Hei
Godt å høre at det gikk "bra".

Jeg hadde selv samme problem, dog i båt, og brukte en industristøvsuger med kun tørt først, deretter med vann + oppsug etterpå. Dette fungerte godt for min del.

Dessuten - alltids greit å prøve selv først, så kan man alltids bruke innleide tjenester i ettertid :-)

• Like
Reaksjoner: HeltiVater
Burde vært krav om Co2 apparat istedet for pulver, men bra det gikk bra.

Dette er noe svineri å bli kvitt, vi fikk brann i et biltak vi sveiset og endte opp med å bare vrake bilen etter bruk av 2stk 6kg pulver apparat inni. - Dette er nå endel år siden og det var en gammel sliten Taunus.

Bare å kjøpe maske og drakt og gå i gang som han over skriver.

• Like
Jeg ville sjekket hva slags skadetakst dere kan få på denne jobben før dere slår helt fra dere ideen om forsikring. Det er fort slik at de 15k i egenandel kan utløse ganske mye penger til oppgradering av huset, og i vårt tilfelle med vannskade så fikk vi dekket penger til egeninnsats også og gikk i "pluss" sånn totalt sett med erstatning-egenandel.

• Like
Dette er jo litt sent å tipse deg om nå, men dette svineriet ville jeg fjernet så fort som mulig.
Pulver som blir fuktig, og så stivner og tørker er ikke noe moro.
Fyr opp våtstøvsugeren ASAP ZULU.