Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Skurk1

Korporal
28 Des 2025
7
0
Har nylig kjøpt et speller nytt hus med to bad.
Begge badene er i veldig god stand teknisk og visuelt – bortsett fra én ting. I dusjsonen er det lagt lilla og turkise mosaikkfliser.
De var sikkert "håtte" da badet ble bygget, men hos oss står de høyt på lista over ting vi vil sende dit pepper’n gror.

Planen er å fjerne mosaikken i dusjsonen og legge noe mer nøytralt, men uten å ødelegge et ellers velfungerende bad.

Badet er helt nytt og har standard JOTI sluk med klemring
Membran ligger i gulv og opp bak vegg i dusjsonen
Resten av badet ønskes beholdt urørt

Er det realistisk å pigge bort mosaikkfliser i dusjsonen uten å skade membranen?
Hvilke metoder er tryggest?

mosaikk_sluk.jpg

Det er mulig å legge nye fliser utenpå eksisterende fliser.

Om det er mulig, eller hvor komplisert det er å ta bort fliser er jeg usikker på. Vil tro risiko for skade på membran er stor?

• Like
Reaksjoner: Skurk1
Takker for svar.
Nå har fruen bestemt at flisene skal byttes ut og nye mosaikkfliser i en "finere farge" skal inn.
Så håpet mitt er å få de opp og legge ned nye. Mulig det er en umulig oppgave?

Hvis jeg skal legge fliser oppå, så hadde nok det vært det beste, sånn rent teknisk.
Men, da må jeg flislegge resten av baderomsgulvet også, for å opprettholde høydeforkjellen fra baderomsgulv og inn i dusjsonen.
Det orker jeg bare ikke. Da får fruen leve med den "friske fargen" på mosaikken i såfall
:cool:

På gulv kan det benyttet membran under støp, eller smøremembran over støp.
Er membranen under støp kan kan det være enklere å ta bort gamle fliser uten skade på membran.

• Like
Reaksjoner: Skurk1 og KjellG
Her hadde jeg overlatt arbeidet og ansvaret til fruen. Jev hadde jeg aldri tatt av flisene dersom det er brukt høytliggende membran, for stor risiko for lekkasje.
Hve med å lakke gulvet?

• Like
Hadde det vært bane membran enten under betong, eller at denne lå på toppen så hadde vært mulig, men går dårlig med smøremembran.Har prøvd på vaskerommet og det gikk ikke helt bra

• Like
På gulv kan det benyttet membran under støp, eller smøremembran over støp.
Er membranen under støp kan kan det være enklere å ta bort gamle fliser uten skade på membran.
Godt innspill!
Jeg har tatt en telefon til utbygger og de sier at oppbygningen er som følger:
- Betongdekke uten fall m/rør for vannbåren varme og Joti-sluk.
- Banemembran fra Protan på gulv og 20cm opp på vegg.
- Tynt påstøp for å få fall mot sluk
- Flislim
- Fliser og mosaikkfliser

Her hadde jeg overlatt arbeidet og ansvaret til fruen.
Jeg er redd det er hun som har overlatt arbeidet til meg :ROFLMAO:

Hve med å lakke gulvet?
Lakke gulvet? Ser ikke helt den løsningen for meg.
Hvilket type produkt tenker du på?

Hadde det vært bane membran enten under betong, eller at denne lå på toppen så hadde vært mulig,
Se svaret mitt i denne posten ovenfor til @TBL
Tror du det er håp?
Med tanke på at det er et tynt lag med påstøp under flisene + flislim over membranen.

Utbygger mente at det typisk var 30-35mm påstøp ute ved veggene lengst unna sluket og 10mm ved sluket.

Har glemt å skrive det, men det er snakk om å pelle opp og bytte et felt med mosaikkfliser på ca 100x100 cm i dusjsonen.

Banemembran er forholdsvis tykk, så det burde være mulig å forsiktig fjerne fliser og legge nye. Men, om det oppstår et uhell membran skades, kan den da repareres på en enkel måte? Eller må alt fjernes?

Ikke noe jeg hadde gjort på egenhånd. Risiko for lekkasje som først oppdages etter tid er tilstede.

• Like
Jeg skiftet 5x5 mosaikkfliser i dusjsonen i en leilighet jeg renoverte for et par dager siden.
Identisk oppbygning av gulvet og det gikk helt fint.

Startet med å kakke ut flisene med en hammer og ganske butt (ikke skarp) meisel.
Var veldig forsiktig, men det gikk veldig fint å fjerne flisene.
Mitt råd er fjern 1-og-1 flis av gangen.

Så kom det vanskligste og det vare å fjerne flislimet - f.o.r.s.i.k.t.i.g. uten å skade membranen.
Heldigvis var det også hos meg en tynn påstøp over membran og ikke flislim rett på membranen.
Skrapet forsiktig nedover i flislimet til jeg var dypt nok.
Husk: Det er MYE bedre å ta av 1 mm for lite enn 1mm for mye.
Fuktet flislimet etterhvert som jeg jobbet meg nedover mot membran/påstøp.
Kom heldigvis ALDRI ned til selve membranen, så den ligger fremdeles urørt.
Heldigvis var flislimet lagt på med en tannsparkel, så det var lett å se hvor mye flislim jeg trygt kunne ta av.

Nå er ikke 1x1 meter så stort areal, så ta deg god tid når du jobber.

Lykke til - Dette fikser du helt fint!

Sist redigert:
Sittee i Thailand, på grensa til Kambodsja, så er ikke bestandig jeg er på nett :)
Jeg sjekket opp dette med Litex/Protan, de mente at det var mulig å bytte flis, dette var en av flere grunner til at jeg valgte produktene fa dem.
Men det må gjøres veldig forsiktig, er mulig å sveise inn ett stykke hvis det blir skadet.
Ville ikke vurdert det hvis du har 10 tommeltotter

Tja,feiret nyttår i går, ikke noe fyrverkeri, vi er ca 8 km fra grensa i Surin.Er helt stille, vært noe drone krenkelser.Dette området er det som er best sikret og merket med grønt på kartet til militære, men man vet jo aldri.Har kofferten og bilen klart hvis det skjer noe..

Da har jeg "skrapet/håndmeislet" ut alle mosaikkflisene.
Det gikk veldig fint å løsne disse fra flislimet.
Har nå skrapet flislimet vekk og det gikk også veldig fint.
Fikk et tips om å fukte flislimet i vann før jeg skrapte det vekk og det hjalp på å dempe støv og holde kontroll på hvor dypt jeg "hugget".
Nå er jeg nede på flytstøpen som angivelig skal være fra 10-35mm tykk.

Er veldig redd for å hakk/skrape videre nedover i frykt for å skade membranen.
Noen som har tips til hvordan det kan skje uten fare for å ta hull på membranen?