Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Løytnant
21 Feb 2025
88
26
Hei.

Bor i et hus fra 50-tallet, men påbygd i ettertid.
Vi renoverer stue og snart er det gulv.
Vi har valgt klikkvinyl med fiskebensmønster, har tenkt litt på å dra denne med over til kjøkkenet
Fiskebenet legges langs vindusrekka (8 meter spenn) i stue og inn.
Men jeg ser at om jeg legger laseren på 290cm i stua begge sider slik at laseren strekker seg inn på kjøkkenet blir veggen i kjøkken skjev i forhold. Veggen blir fra laser 17,5cm kant mot stue til 13cm innerst.

Tegning, grønn strek representerer laserstrålen dere ser på bildene under:

1741160503827.png

Bilder, stue, kjøkken.
481361267_1451758836191251_3023359638499585048_n.jpg481897743_1060017542808265_4496863190936478286_n.jpg

Ser for meg fiskeben krever ganske rette kanter da skjøtene altid kommer samme plass i motsetning til normalt rett tregulv.
Hva tenker dere er grei løsning her?
Vurderer legge vanlig ikke-fiskeben på kjøkken og en overgang i mellom.

Kanskje noe slik? bilde fra google:
1741161026189.png

Erfaringer, tenker og tips mottas

Jeg har lagt mange hundre kvadratmeter med fiskebensparkett og det nesten alltid slik du beskriver, så lenge ikke huset er nytt.
Det blir alltid noen avvik på så lange strekk.
Jeg ville lagt dette flotte gulvet, og rett og slett akseptert at det langs den ene veggen blir litt "unoter" og "helligdager".
Bortsett fra deg så er det ingen som vil legge merke til dette i hverdagen (eller på fest).

Dessuten tror jeg det blir MYE finere med samme gulv i begge rom.
Enten som et flytende gulv elelr med en flat list over skjøten mellom rommene.
Hvis du legger list mellom rommene, så pass på at du matcher mønster på hver side av skjøten - for DET blir synlig!

Dette kommer til å bli så lekkert!!

Jeg må si meg enig i @COP. her er det bare å legge fiskebein hele veien.
Det lille avviket du snakker om er det INGEN som vil tenke på når de ser det lekre gulvet.
Jeg ville i hvert fall ikke valgt to ulike parketter, kun for å skjule det lille avviket, for det blir i hvert fall amatørtime.

Takk for svar.
Har tenkt en god del selv og har vel funnet ut at jeg er enig.
:=)

Litt sent ute med mitt svar, men jeg er enig.
Dette blir veldig lekkert og fiskebensparkett er såpass "mye mønster" a tdet lille avviket du påpeker vil ikke noen andre enn du legge merke til.
Du får vel en liten issue der hvor det er dør mellom rommene?

Litt sent ute med mitt svar, men jeg er enig.
Dette blir veldig lekkert og fiskebensparkett er såpass "mye mønster" a tdet lille avviket du påpeker vil ikke noen andre enn du legge merke til.
Du får vel en liten issue der hvor det er dør mellom rommene?
Blir ikke dør, bare "åpen luke". Ellers takk for betraktninger :)

• Like
Reaksjoner: JanAllan