Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

TrygdeNissen

Sersjant
26 Jan 2025
16
10
Vi har et Systemair balansert ventilasjonsaggregat som surrer og går i vårt hus.
Bytter filter 3-4x per år og det begynenr å bli en ganske stor utgift.
Trange tider osv.

Mener å huske at vi betaler 1500-1600 per filtersett.

Dette må jo kunne lages billigere?
hvor kjøper dere filter til deres balanserte ventilasjon?

Vedlegg

• 1739531653258.png
    1739531653258.png
    828,9 KB · Sett: 2
  • Like
Reaksjoner: Gregersen
Har du noe modellnummer på aggregatet ditt?
Jeg tror du blir FLÅDD levende med de filterprisene du oppgir å betale.

Dette står i boligmappa og på siste faktura fra de som sender filter:
Systemair Villavent VR 700 EV / -DCV

Kjapt google søk så koster ett sett i underkant av 600,-

Eller underkant av 500,-

• Like
Reaksjoner: Bolt og Gregersen
Kjapt google søk så koster ett sett i underkant av 600,-
Dette er jo helt sjukt billig.
Jeg har gått på samme filteravtalen med Villavent siden huset var nytt.
De har åpenbart melket meg uten å justere prisen på avtalen og utnyttet komforten i at jeg har fått filter i posten 4x per år.
Takk for informasjonen @Fantomtegningen!

Jeg har sjekket fakturaen nå og det er 1400-1500 + frakt for et filtersett 4x per år.

Jeg NEKTER å tro at de "originale" filtersettene (1 inn og 1 ut) er SÅ mye bedre enn kopiene?

Jeg har sjekket fakturaen nå og det er 1400-1500 + frakt for et filtersett 4x per år.

Jeg NEKTER å tro at de "originale" filtersettene (1 inn og 1 ut) er SÅ mye bedre enn kopiene?
I og med dere skifter 4 ganger i året så hadde jeg til og med gått for Aliexpress filtere (vet ikke om engang finnes).
Men jeg reagerer på at dere har skiftet filter 4 ganger, altså hvert sessongskifte, i året? Normalen er opptil 2 ganger, avhengig av luftkvaliteten i området. I et mindre anlegg som vi hadde til 60kvm leilighet så skiftet vi en gang i året og da så filterene tålig greie ut fortsatt.

Tatt ut fra butikken til Villavent:
Hvor ofte må jeg bytte filter i mitt ventilasjonsanlegg?
Hvor ofte filtrene bør byttes avhenger av forurensningen i luften på stedet. Generelt skal man bytte filtrene minst en gang årlig, helst på høsten etter pollensesongen. I områder med mye støv, pollen eller andre luftforurensninger, bør filtrene byttes to ganger i året (vår og høst).

Vi har et Systemair Villavent VR 700 DCV som ble installert i 2009.
Jeg bytter to ganger per år, vår og høst. Det holder i massevis.

Handler mine filter hos Filtergrossisten AS og de har en nettbutikk som heter Ikventilasjon.no
- Komplett filtersett til Villavent/ Systemair VR 700 EV OG DCV
De tar i skrivende stund 449,- for et komplett filtersett + 99,- i frakt.
Kjøper du 3 stk filtersett kommer du over den magiske 1000,- grensen og får fri frakt.

Her kan du se siste faktura jeg fikk for 2 komplette filtersett.
Hos meg holder dette i 2 år.
Hos deg med bytte-tempoet ditt holder dette i 1 år, men det tror jeg du sterkt kan revurdere å justere ned til filterbytte 2x per år.

Skjermbilde 2025-02-14 140124.png

• Like
Reaksjoner: Bolt
Dette er jo helt sjukt billig.
Jeg har gått på samme filteravtalen med Villavent siden huset var nytt.

Jeg vil heller si at dette er en "normal" pris for et svært enkelt filter som kan masseproduseres i Kina.

Og ja, du er nok lurt ganske kraftig gjennom den "glupe" filteravtalen Villavent lurte deg inn på som nybakt huseier.

Det kan være greit å være klar over at noen leverandører er litt opptatt av at det benyttes originale filtre. Jeg fikk denne teksten i retur ved reklamasjon i forbindelse med rotorstans på et 1,5 år gammelt aggregat:

«Ved bruk av uoriginal filter er garantivilkår brutt, jf. Våre Garantivilkår for HERU, www.ostberg.com

Reklamasjonsretten opprettholdes i henhold til Forbrukerkjøpsloven, og behandles deretter.

Dersom garantivilkår er brutt, så som ved brukerfeil, manglende vedlikehold, ytre påvirkning, feilmontasje, eller bruk av filter med feil mål og kvalitet, så vil du ikke ha krav på utbedring kostnadsfritt.

Du kan bli avkrevd å fremskaffe en testrapport dersom uoriginal filter er benyttet, slik at vi kan få verifisert om dette er et filter som inneholder de krav og spesifikasjoner som er satt for vårt aggregat.»

Det kan være greit å være klar over at noen leverandører er litt opptatt av at det benyttes originale filtre.
Uff, ja - det har jeg ikke tenkt på. Kanskje det ikke er trygt med "Kina-kopi-filter" likevel?

Du kan bli avkrevd å fremskaffe en testrapport dersom uoriginal filter er benyttet, slik at vi kan få verifisert om dette er et filter som inneholder de krav og spesifikasjoner som er satt for vårt aggregat.»

Akkurat denne formuleringen reagerer jeg likevel litt på. At man kan bli avkrevet testrapport.
Jeg trekker parallellen til bildeler. Hvis jeg setter på bremseklosser på min Mercedes på Mekonomen, så kan Bertel O. Steen avkreve meg testrapport på bremseklossene, hvis det ryker noe i forstillingen som er garantireparasjon etterpå?

Jeg synes det er unødig strengt formulert?

Uff, ja - det har jeg ikke tenkt på. Kanskje det ikke er trygt med "Kina-kopi-filter" likevel?

Akkurat denne formuleringen reagerer jeg likevel litt på. At man kan bli avkrevet testrapport.
Jeg trekker parallellen til bildeler. Hvis jeg setter på bremseklosser på min Mercedes på Mekonomen, så kan Bertel O. Steen avkreve meg testrapport på bremseklossene, hvis det ryker noe i forstillingen som er garantireparasjon etterpå?

Jeg synes det er unødig strengt formulert?
Helt enig med deg, jeg har ikke vært ute for noe lignende fra andre leverandører. Jeg påpekte det overfor dem og fikk dette svaret:

«Dette er en standard tekst som sendes ut til våre kunder før en servicetekniker rykker ut.
Dette er dessverre en nødvendighet, for det er svært viktig at en forbruker/forhandler blir informert om reklamasjonsforhold på forhånd.»

Men de er altså etter min erfaring temmelig alene om å tenke at slike formuleringer er en nødvendighet.

Reklamasjonen ble for øvrig godkjent i mitt tilfelle, med uoriginale filtre kjøpt av firmaet som forhandler Heru i mitt nærområde. (Skulle bare mangle.) Men jeg kjøper ikke noe mer fra Østberg/Heru.

• Like
Reaksjoner: Smurfomat
Jeg bytter mine filter 2x per pr etter anbefaling fra produsent.
Handler mine filter her: Luftig AS.
Betaler 467,- per filterskifte og det synes jeg er helt ok.