Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

IceMan

Sersjant
8 Feb 2025
10
3
Kjøpte for en tid tilbake en Husqvarna motorsag slik at jeg fikk felt og kappet opp noen trør på hytta.
Fulgte med 2 sagkjeder, men nå er begge disse sløve som fy.

Kjenner det er fristende å bare kjøpe nye kjeder og sage videre, men det er uansett ikke en god løsning i lengden.

Så hva trenger jeg for å file motorsagkjedet?...og hvordan er fremgangsmåten?

Er det komplisert å få et gammelt sløvt kjede skarps og funksjonelt igjen?
Hvor mange ganger kan et kjede slipes før det må byttes ut?

Beklager mange spørsmål fra en glad amatør her :rolleyes:

cutting-tooth-angles.jpg

• Like
Reaksjoner: Farmen
Filing av sagkjede er eindel av det daglege vedlikehaldet av saga. Ved bruk gjennom dagen kan ein godt ta ei enkel filing ved kvar påfylling av bensin og sagkjedeolje og ei grundigare filingved arbeidsdagens slutt. Normalt så fylgjer det med fil og filmal ved kjøp av motorsag. Husquarna har ein god instruksjon i linken nedanfor.

• Like
Reaksjoner: Marcus
Som @aksla skriver klokt over her. Filing av sagkjede er en helt naturlig del av det å jobbe med sag.
Du skal ikke jobbe lenge med motorsag før du finner ut at du er tjent med å jobbe inn en god rutine på dette.

Selv er jeg ingen ungfole lenger, så jeg filer ca 2x per bensintank.

Ca. halvveis i tanken skrur jeg av saga, tar frem filholder og fil og trekker over alle tenner (ikke rytter) med fila.
Saga får hvile 2-3 minutter og kjøle seg litt ned, kroppen får et etterlengtet hvileskjær (god HMS) og du kan jobbe videre med skarpe tenner!

Når tanken er tom er det tid for å file både tann og rytter. Det tar 5-6 minutter.
Saga får kjøle seg ned. Kroppen får 5-6 minutter hvile. Jeg får drukket litt vann.
Alt sammen er god HMS.

Motorsag med skarpt kjede gjør at du jobber effektivt og sikkert .

Etterhvert får du ganske god feeling med hvor lenge et kjede holder.
Når tanna er tynn og det er lite å hente på rytter er kjedet ferdig.

• Like
Reaksjoner: Marcus
Jeg filer alltid når saga settes bort. Digg å starte med nyfilt kjede!
Tips: Når jeg setter bort saga etter endt økt tar jeg av kjede og legger alle kjeder i en isboks full av kjedeolje.

Kjenner det er fristende å bare kjøpe nye kjeder og sage videre,

Hvis du velger denne løsningen vil du garantert fyre med Norges dyreste vedkubber :p

Som flere har antydet ovenfor her, så trenger kropp og sjel noen minutter med file-hvile innimellom 💪