Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Skætteetaten

Korporal
19 Sep 2025
5
0
Vi skal selge leiligheten vi bor i og flytte til ny bolig.
Leiligheten har et laminatgulv som har fått noen skikkelige dype riper etter ulike former for uhell, møbler og lek.
Finnes det en enkel metode for å fikse dem uten at det blir synlig etterpå?
Sparkel? Voks?

Jeg vil gjerne høre erfaringer fra dere som har prøvd reparasjonssett eller andre triks.

Hvis det er en enkel og grei fiks på dette, så tenker vi det er fornuftig å fikse dette før vi legger ut for salg.

Ja, det finnes rimelige måter å reparere dype riper i laminatgulv.

Bruk fyllmasse eller sparkel laget for laminat — velg en som matcher fargen på gulvet
Riktig “laminat-reparasjonssett” kan inkludere voks eller blyant som fyller ripen og kamuflerer den

Coop OBS Bygg Haugenstua har et fint utvalg har jeg sett. Så Coop Obs Bygg i hele landet har nok det samme.

Slip forsiktig kanten av ripen om nødvendig, men vær forsiktig — for mye kan ødelegge topplaget
Etter fylling: rengjør området godt og avhengig av produktet, bruk lakk eller forseglende middel om tilgjengelig

Om ripene er veldig dype og strukturen i laminatet skadet, kan det være at utskiftning av enkelte bord er den beste løsningen for at det ikke skal synes.

Jeg har vært borti samme problem med dype riper i laminatgulv.
Det finnes noen ulike løsninger, avhengig av hvor stygg ripen er:

Reparasjonssett: Biltema, Maxbo og flere andre selger sett med fargede voksstaver som man smelter og presser ned i ripen. Etterpå skraper man av overskytende og polerer litt – blir overraskende bra hvis man treffer riktig fargetone.

Sparkel/fyllmasse: For dypere skader kan du bruke en akryl- eller epoxybasert gulvsparkel. Påfør med plastspatel, la tørke og puss forsiktig med en fin slip. Ofte må du legge på litt klarlakk eller beskyttelse etterpå.

Bytte hele planken: Hvis ripen går helt ned i kjernen og synes godt, er ofte enkleste (og peneste) løsning å bytte ut hele bordet. Litt mer jobb, men gir best resultat på lang sikt.

Mitt tips er å starte med et reparasjonssett og se hvor bra du klarer å skjule ripen.
Treffer du riktig farge, kan det nesten bli usynlig.