Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Eplet

Sersjant
18 Feb 2025
15
6
Dette er en skikkelig godbit i verktøygarderoben min som jeg gjerne vil dele med dere gode folk her inne.

Festool PDC 18/4 Li 5,2 Set XL
Motek: Batteridrill Festool PDC 18/4 Li-Plus (utgått modell)
Merk: Dette er en utgått modell og nå ersattet av Festool TPC 18/4 5,0/4,0 I-Plus og Festool TPC 18/4 I-Basic (naken dvs. uten batteri og lader)

Kjøpt i 2008/2009
Denne maskinen har skrudd flere ti-talls tusen terasseskruer, tusenvis av skruer til takplater, lekter og sløyfer. Hatt hovedrollen i en hyttebygging og bygging av et anneks. Den har vært med ned i avløpsgrøfter og renseanlegg. Skrudd hundremetervis av gjerdeplanker. Sammen har vi stått i grøfter og byggegroper mens regnet høljer ned og ikke etterlater en kvadratmillimerer tørr overflate. Vi har skrudd i 38 minus på Svalbard og 32 minus på Nesbyen.

En sliter uten sidestykke! Dette er ikke et pynteverktøy laget for godværsdager og solskinn. Dette er en maskin som ber om juling og tåler bank!

Jeg ga ca. 5500,- for den i Danmark i 2008/2009 og nå ser jeg de selger erstatteren Festool TPC 18/4 5,0/4,0 I-Plus for 5.622,00 DKK (inkl. dansk moms)
Levert i systainer, med 2 stk 5,2Ah LitIon batterier (high tec i 2008!), hurtiglader, vinkeladapter (halleluja!), bits-adapter, borchucks, dubdeanslag for skruing av gipsplater og avtagbart krafthåndtak.

Slik så den ut når jeg kjøpte den i 2008/2009:
urbis-skruvgriezis-festool-pdc-184-li-52-set-xl.jpg 0736.jpg urbis-skruvgriezis-festool-pdc-184-li-52-set-xl (2).jpg urbis-skruvgriezis-festool-pdc-184-li-52-set-xl (3).jpg urbis-skruvgriezis-festool-pdc-184-li-52-set-xl (4).jpg

Slik ser den ut nå i 2025 - hele 17 år senere :
20250223_141016.jpg 20250223_141021.jpg 20250223_141044.jpg

💚 Festool PDC 18/4 Li 5,2 Set XL - STILL GOING STRONG!.....etter 17 år med tung bruk! 💚

Senest denne sommeren har jeg skrudd en terasse på 150m2 med tusenvis av 6x120 treskruer i et dekke som bestod av trykkimpregnert 2"x6".
Ikke er feilslag!
Fremdeles de to samme batteriene som har fulgt drillen i 17 år.
Skrur terrasse med det ene batteriet på full fart og det andre batteriet er fulladet lenge før futten går ut av det som er i bruk.
Sånn holdt jeg på i dagesvis!

Tok også 110mm hull i terassedekket med hullbor der hvor takrennen kommer ned.
Prøv det selv med drillen din! 110mm hullbor i 2"x6" trykkimpregnert trevirke som er så vått at det spruter grønn saft når du freser deg nedover.
2 hull per batteri, så bytte og kjøre de 2 siste hullene.
Selv om jeg forventer mye av mitt Festool verktøy, så var denne terrassen denne sommeren denne drillens parademarsj!

Se på bildene jeg tok i garasjen i dag. Tøff bruk i 17 år. Hvor mange hadde klart det samme?
I løpet av de 17 årene har jeg hatt tilsvarende driller fra Dewalt, Hikoki, Bosch (blå) og Makita.
Alle leverte godt, men ingen holdt ut i mer enn 2-6 år. Stort sett brent motor, defekt knapp, fuktskade eller dårlige batterier.

Det var en kostbar drill, men du verden som den har levert valuta for pengene.
Verktøy av god kvalitet som lever i 17 år - og still going strong - er så miljøvennlig som du kan få det!
MDG go home!

De av dere som tenker at denne drillen har hatt jevnlige SPA-opphold hos serviceverksted eller lokalt hos meg - tro om igjen.
Ikke et minutt med SPA-kos på denne drillen. Kun røff bruk. Ingen smøring. Ingen rentblåsing med trykkluft. Kun et røfft bank i en murvegg for å slå løs dritt som har festet seg etter en lang dags jobb.

Nå vurderer jeg å oppgradere til den nye Festool TPC 18/4 5,0/4,0 I-Plus og Festool TPC 18/4 I-Basic (naken dvs. uten batteri og lader).
Ikke fordi jeg må, men etter sommerens kraftanstrengelser føler jeg nesten at han fortjener å hvile litt lenger mellom slagene. 💚

Jeg inviterer til en skål til ære for Festool PDC 18/4 Li 5,2 Set XL etter 17 år med hard bruk! 🍺
💚

• Like
Reaksjoner: Peugeot og Gro
💚
En verdig hyllest til en verdig sliter!
Fikk nesten en tåre i øyekroken her jeg sitter.
🍺

Festool 💚

@Eplet , vanvittig bra post - fortsett med slike "godbiter fra verktøygarderoben"!
En garderobe jeg mistenker er rikholdig.

• Like
Reaksjoner: Peugeot
Sikkert en fantastisk maskin FESTOOL men min første Ryobi skrudrill med vanlig mabuchi 550 børstet motor måtte jeg selv ta livet av da var den 10år, batteriet brant jeg og elektronikken som styrer hastighet reguleringen, jeg borret ø28mm ned i en trestamme :). På det 10ende hullet kom der et svakt puff av grå røyk og drillen stanset.....

Batteriet var også 10år gammelt og et svakt 2.0Ah.

Drillen lever enda, den gav jeg til brodern som en nød drill, fungerer enda men ikke turtallet.