Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Konglehuset

Sersjant
3 Feb 2025
18
20
Jeg ble litt nysgjerrig når jeg leste @vlangber sitt innlegg "Fermacell Greenline lim til Fermacell Fibergips - Alternativt lim som kan anbefales?".

I stedet for å kutte en tråd som handler om limet Fermacell Greenline tenker jeg opprette en ny tråd om bruksområder, synspunkter og erfaringer med Fermacell Fibergips.

Er dette tenkt som en erstatning for standard gipsplate, men der hvor det er behov for bedre styrke, brannmotstand eller lyddemping?
Er det andre bruksområder?...og hvorfor ikke bare legge 2 lag med gips mot lyd?

Ser også at Fermacell Fibergips inngår i en stor produktserie - og dette var helt nytt for meg:
Noen som vil dele sine erfaringer og tanker om dette?
Vi skal straks i gang med å bygge nytt hus - er det noen steder vi bør vurdere bruk av dette produktet?
Hjemmekino? Vinkjeller? Våpenrom?

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Skjermbilde 2025-05-26 160527.jpg

Jeg rev og bygget opp igjen soverom, brukte da fermacell fibergips på veggene, dobbel gips i tak.

En fiberplate gir visst litt bedre lyddemping enn to vanlige gisplater, så det alene er jo årsaken til å gå for det, hvis du bryr deg om lyd, og ikke har noe problem med å bruke mye ekstra penger. De er også skrufaste så til de grader, generell oppheng av ymse ting som bilder osv krever ingenting spesielt.

Jeg gikk for det siden soverommet ikke var så altfor stort, og jeg ville også teste det for å vurdere til fremtidige prosjekter. Jeg ville valgt det igjen til et lite rom hvor centimetre har betydning, og/eller rom hvor jeg virkelig vet at lyddempingen vil få prøvd seg. Hadde jeg derimot slitt med penger, tror jeg jeg fint kunne vurdert å legge dobbel "vanlig" gipsplater på veggene.

Fermacells plater må helsparkles (med mindre ny type er kommet siden ejg gjorde det), men du kan få kjøpt andre varianter av fibergips hos Coop Obs bygg f.eks., har derimot forstått at de ikke er like gode på lydisolering som fermacells egne plater. Helsparkling er vel uansett hva som anbefales av proffer i oppholdsrom nå, så fort gjort at man uansett ender opp med å gjøre det.

Jeg brukte bare vanlig sparkel og papirremser, ser ikke at det hadde betydning, så alt det andre der får jeg inntrykk av bare handler om å melke mest mulig penger. Jeg brukte vanlig gipsskruer på soverommet, ettersom platene jeg brukte hadde dyp fals, hvis ikke måtte jeg brukt fibergipsskruer, da vanlige gipsskruer "graver" ut fibergips når du skrur, og du får forhøyning rundt skruen. Siden dette uansett var i dyp fals, gjorde det jo ikke noe.

Kombinasjonen med rockwool isolasjon og de platene er jeg meget fornøyd med, jeg er en person som generelt ikke liker lyd fra omgivelsene, så jeg har nok litt "høy" standard. Jeg bor i naturområde hvor det kan være mye saging i ny og ne, og forsåvidt ekstremt fuglekvitter. Satte også inn lyddempende vinduer og dør, samt en spesiell ventil. Jeg brukte altså ikke noe "lim" eller noe slikt som jeg sikkert kunne brukt for å oppnå bedre lydeffekt, men er svært fornøyd. Rommet føles veldig "solid" nå.