Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Container

Menig
5 Sep 2026
3
0
Jeg har en brødrister som jeg får svake støt av, og lurer på hvor alvorlig dette er.
Er det farlig å fortsette å bruke den, og hva kan være årsaken?

Må feilen ligge i selve brødristeren, eller kan det også skyldes noe med stikkontakten eller jordingen?
Er løsningen å bytte brødristeren, eller bør jeg få sjekket det elektriske anlegget også?

Brødristeren er type KitchenAid og er 5-6 år gammel. Har vært i bruk hver morgen og har fungert upåklagelig frem til i morges.

Hvis dette er noe som plutselig har dukket opp nå så bør du også sjekke om det er jordfeil i anlegget ditt eller hos naboen.

En relativt enkel test er å måle spenningen mellom L1 og jord samt L2 og jord, de bør være omtrent like. Om de er ulike tyder det på jordfeil mellom den fasen og jord.

• Like
Reaksjoner: Container
holder du i noe annet jordet når du får støt?
Tja, jeg holdt på å svare deg et tydelig NEI i dag tidlig, men jeg ventet til jeg kom hjem fra jobben i dag for å teste.
Det er slik at jeg normalt er i kntakt med vasken når jeg betjener brødristeren.
Når jeg ikke er i kontakt med vasken, så merker jeg ikek noe ubehag.

Så ja, jeg får støt/strøm når jeg tar på vask og brødrister samtidig.

Hvis dette er noe som plutselig har dukket opp nå så bør du også sjekke om det er jordfeil i anlegget ditt eller hos naboen.
Dette er ukjent for meg, men jeg har jordfeilautomatsikringer på alle kurser, og ingen varsler jordfeil.

Hvis du har jordfeilbryter på alle kurser så er ikke jordfeilen hos deg nei, men du kan fortsatt få problemer om naboen har jordfeil.