Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Konnerud

Sersjant
2 Apr 2025
11
0
Vi skal til å planlegge utendørs stikkontakter i nytt hus til hage og terrasse, og ble litt usikker på hva som egentlig er “best practice”.
Ser det finnes mange varianter: med lokk, med tak, doble, jordfeilbryter integrert, og noen som tåler mer fukt og frost enn andre.

Spørsmålene mine er:
  • Hvilke typer utendørs stikk bruker dere, og er det noen merker som holder bedre over tid?
  • Er det verdt å sette dem under tak / levegg, eller holder IP-klassifiseringen godt nok alene?
  • Hvordan har dere løst det med plassering, slik at de både er praktiske og ikke ser stygge ut på veggen?
  • Og er det noen som har angret på plassering eller type etter noen år?

Jeg er også usikker på plasseringen.

Hvor høyt over bakken er lurt? Setter man dem for lavt, havner de kanskje i snøen om vinteren, og setter man dem for høyt blir det upraktisk for hageredskap, grill og julelys. Jeg vurderer noe mellom 50–100 cm, helst under takutstikk, men vil gjerne høre erfaringer fra dere:
  • Hvor har dere satt deres utekontakter, og fungerer plasseringen i praksis?
  • Er det noen høyder eller plasseringer dere angrer på?
  • Har dere valgt IP44 eller gått opp til IP55/56 på utsatte steder?
Jeg tenker det er mange her inne som har erfaring med dette, så det hadde vært kult å høre hva som funker og hva man bør unngå.

Har de jeg har plassert ut under et utstikk da 2etg går ca 10cm ut fra grunnmuren.

Ellers, uten mye erfaring så ville jeg forukser på:
  • Om Mulig, 15-16A, høytrykkspyler og maskiner kan kreve mye.
  • Om du har mørkere farge/kledning kan sort være penere en hvit
  • Jo flere jo bedre, det er altid greit med et stikk lett tilgjengelig.

Her er noen punkter jeg ville hatt med i vurderingen av utendørs stikkontakter — basert på egne erfaringer:
  • Bruk minst IP44, og gjerne IP54/IP55 på mer utsatte steder (regn, sprut, vind)
  • Plasser kontaktene under takutstikk eller en liten baldakin, slik at de ikke blir direkte utsatt for nedbør
  • Monter dem høyt nok til at snø og vann ikke når dem — ofte 60-100 cm over bakken fungerer greit
  • Velg modeller med lokk (slik at kontaktens front beskyttes)
  • Sørg for at kretsen har jordfeilbryter/automatsikring) — spesielt utendørs
  • Tenk over tilgjengelighet: ha kontakter nær der du skal bruke dem (hage, grill, verktøy), men uten at de “stikker” unaturlig ut på veggen
  • Bruk gjerne solide merker som tåler kulde og UV — billig plast av lav kvalitet kan sprekke over tid