Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Mathilde

Sersjant
6 Jan 2025
24
35
Norge
Vi holder på å planlegge nytt kjøkken, og jeg lurer på dette med spiseplass på kjøkkenøya.
Mange tegner inn en liten barløsning på siden av øya, med plass til enten 2 eller 4 stoler.

Vi planlegger et stort kjøkken og en helt åpen løsning over til stor spisestue, så dette blir i tillegg til spisestue.
Jeg ser fordelen med å ha et par stoler ved kjøkkenøyen – fint for raske måltider, frokost eller kaffe. Kanskje også barna kan gjøre lekser der mens de voksne lager middag?
Samtidig er jeg usikker på om det faktisk blir brukt så mye, eller om det bare blir stående mest til pynt.

Noen jeg har snakket med sier de angrer på at de brukte plass på 4 stoler, mens andre sier det er gull verdt når man har gjester.

Så jeg er nysgjerrig på andres erfaringer:
- Har dere spiseplass på kjøkkenøya?
- Er 2 stoler nok, eller angrer dere på at dere ikke gikk for 4?
- Blir det faktisk brukt i hverdagen, eller er det mer en “ekstra” løsning?

Alle erfaringer og tips tas imot med takk!

Legger ved et par bilder jeg tok på en liten titte-på-kjøkken-runde vi hadde i dag.
Dette er fra Byggmakker Brobekk som har en veldig fin kjøkkenutstilling som viser utvalget fra Norema.

20250927_140929.jpg 20250927_140942.jpg 20250927_140922.jpg

Vi har 2 sitteplasser ved kjøkkenøya nå, og for oss fungerer det veldig bra i hverdagen. Det blir et naturlig sted for frokost, kaffe, småsnacks og prat mens noen lager mat — og barna bruker det også iblant til lekser eller når de vil være nærme i matsituasjonen.

Men i vårt nye hus har vi bestemt oss for å ha plass til 4 sitteplasser ved øya, og her er noen av grunnene til at vi tror det blir en god løsning — samt noen “forbehold” vi tar med i planleggingen.

Hvorfor vi utvider til 4 plasser
  • Når vi får gjester, blir det mer fleksibelt – da kan noen sitte ved øya mens hovedspisesporet brukes av flere.
  • 4 plasser gir mulighet til at hele familien kan bruke øya til uformelle måltider hvis spisestuebordet er opptatt, eller når man vil ha noe mer “lett” enn full middag.
  • Det gir bedre balanse: dersom én eller to er opptatt (for eksempel med legging, lek, osv.), kan resten fortsatt benytte øya som alternativ spiseplass uten at man “mangler stoler”.
  • Det føles litt mer “innbydende” og fleksibelt — ikke at øya blir et reserveområde, men et aktivt sted i rommet.

Ting vi planlegger å passe på
  • At øya ikke blir for “bred” eller “dyp” — slik at de som sitter der blir for langt unna benkeplaten eller maten som tilberedes. Ergonomi og avstander er viktig.
  • Passende benkehøyde og benkeoverheng (“kneplass”) slik at folk kan komme nærme bordflaten uten at knær treffer skap eller skuff.
  • At gangsoner rundt øya må være gode — man må fortsatt kunne bevege seg komfortabelt rundt kjøkkenet selv når alle fire sitter ved øya.
  • At stoler / krakker har en form og tykkelse som ikke stjeler for mye gulvplass — smale modellvalg kan hjelpe.
Alt i alt tror vi 4 plasser gir oss bedre fleksibilitet og flere bruksmuligheter, samtidig som 2 plasser har fungert godt hos oss nå.
Det blir spennende å se hvordan løsningen fungerer når huset er ferdig!

Dette er nok helt avhengig av deres behov. Vi har to plasser ved kjøkkenøya i feriehuset, de er nær aldri i bruk.

• Like
Reaksjoner: KnutB
Vi har kjøkkenøy med 2 stoler og de brukes hver eneste dag til frokost, lunch, lekser og kveldsmat.
Hvis vi skal ha 4 til bords så blir det å bruke spisestuen.
Det er sjelden vi har behov for å sitte 4 på øyen.

Hvis man har spisebord på kjøkkenet så høres det ganske overflødig ut, men om ikke så ser jeg for meg at det nok er praktisk.