Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

KaffiLars

Korporal
8 Okt 2025
5
0
Jeg vurderer å bruke nattsenking på vannbåren varme for å spare strøm, spesielt nå som prisene varierer gjennom døgnet.
Men jeg er usikker på om dette faktisk fungerer med tregt system og stor varmemasse i gulvene.

Noen sier nattsenking er genialt fordi man bruker mindre energi når det er kaldest og dyrest, mens andre sier at oppvarmingen neste morgen bare gjør at varmepumpa må jobbe hardere – og at man i verste fall ender med økt forbruk.

Hva stemmer i praksis?
Fungerer nattsenking med gulvvarme, eller blir systemet for tregt?

Gjelder andre regler hvis man har stor akkumulatortank?
Hva skjer med COP på varmepumpa når den må “ta igjen” temperaturtapet på kort tid?

Er det forskjell på luft-vann og bergvarme når det gjelder dette med nattesenking?
Noen her som har testet nattsenking i virkeligheten og kan dele om det faktisk ga besparelser – eller bare ble en teoretisk idé som ikke fungerte?

@KaffiLars,
Jeg har erfaring med vannbåren varme og har testet nattsenking i et par sesonger.

Ved å senke turtemperaturen med ca. 5 °C over natten har jeg målt en liten reduksjon i energibruk, men ikke så stor som jeg først trodde.
Ulempen er at morgenoppvarmingen tar tydelig lengre tid og varmepumpa jobber høyere effekt en stund, som reduserer COP-fordelen.

I system med stor varmemasse (tykk betongplate/gulvvarme) blir effekten av nattsenking utydelig fordi det tar lang tid før temperaturen faller og lenge før den tas inn igjen.

Jeg har ikke sett tydelig gevinst ved nattsenking når anlegget har akkumulatortank — da blir systemet å «holde temperaturen» mer enn «senke og ta opp igjen».

Hvis du har hurtig reagerende system (radiatorer, liten varmemasse) så vil det fungere bedre — men med gulvvarme og stor varmemasse mener jeg at nattsenking kanskje gir komfortulempe mer enn klar økonomisk gevinst.

Nattsenking kan nok fungere, men i mitt tilfelle ble gevinsten så liten at jeg vurderer å la temperaturkurven være jevn gjennom døgnet — og heller fokusere på optimal turtemperatur og god styring i stedet.

Det er også litt avhengig av gulvkonstruksjonen. Vannrør nedståpt i betong gir stor termisk treghet. Vannrøt i varmefordelingsplate på isopor gir en rask respons som et varmekabelgulv.

Har dere som nattsenker med gulvvarme parkett? Klarer dere i så fall å ta opp igjen temperaturen raskt nok til at det gir mening, uten å overskride makstemperaturen for parketten?

@OddG,
Jeg hadde nattsenk på hele huset, men droppet det etter første året med nattsenk.
I 1. etg med betong, og på bad i 2. etg (betong) så gikk oppvarmingen alt for tregt.
I 2. etg med rør i sponplater og aluprofiler+parkett, så gikk det raskt nok, men i den etasjen er det bare soverom (og ikke behov for varme).
Så da droppet jeg det og kjører jevn temp hele døgnet inne på termostatene.

• Like
Reaksjoner: OddG