Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Stjerna

Menig
18 Okt 2025
3
1
Jeg ønsker å bygge mer bærekraftig, og vurderer å bruke naturlige isolasjonsmaterialer som trefiberplater, cellulose eller hamp i stedet for tradisjonell mineralull/glava. Leverandørene hevder disse materialene “puster bedre”, gir bedre inneklima og magasinerer varme – men jeg er usikker på hva som faktisk stemmer i praksis.

Hvordan er varmeisolasjon (U-verdi) og fukthåndtering sammenlignet med mineralull?

Er det dokumentert bedre inneklima – eller er dette mest markedsføring?

Hvordan påvirkes brannsikkerhet, levetid og skadedyrbestandighet?

Lønner det seg økonomisk over tid, eller er det bare et dyrere alternativ uten målbar gevinst?

Jeg prøver å forstå fordeler og ulemper før jeg bestemmer meg.
Hadde vært veldig interessant å høre erfaringer fra dere som har testet, montert brukt slike materialer i praksis.

ikke at jeg har noen fasit på dette, men slike greier er ofte kun feelgood.

kjapt søk sier at Hunton Nativo har en varmeledningsevne på 0.038 W/mK og rockwool fleksi A-plate og glava proff 34 har 0.034 W/mK

så en marginal seier til rockwool og glava her altså

Vanlig oppbygging av vegg innebærer jo både isolasjon OG lufttett plastfolie for å hindre nettopp at fuktig luft puster i isolasjonen.

Så hvis du har tenkt å bruke en annen type isolasjon for å få en pustende vegg så må du også ha en annen oppbygging av veggene.