Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

KnutJor

Menig
15 Okt 2025
4
0
Hei folkens!

Jeg vurderer å bruke Mapei sitt våtromssystem med teknisk godkjenning i et nytt bad, og før jeg bestemmer meg vil jeg gjerne høre erfaringer fra dere som faktisk har brukt systemet i praksis. På papiret ser det jo solid ut, men jeg vil gjerne vite om dette faktisk er et trygt og velutprøvd valg i virkeligheten.

Har noen av dere brukt Mapeis våtromssystem over tid – typ fem, ti år eller mer? Holder det tett og stabilt, eller har det oppstått problemer underveis? Jeg lurer spesielt på hvordan selve membranen og tettesystemet oppfører seg på sikt, og om produktene tåler de små bevegelsene og fuktbelastningene man får i norske bad.

Jeg er også nysgjerrig på hvordan enkeltproduktene fungerer i praksis. Er ting som Primer G, Mapegum WPS, Megalite S1 Flex og Megafug F Plus gode produkter, eller finnes det svakheter man bør vite om? Mapei har jo mange komponenter i sitt system, men det hjelper lite om de ikke spiller helt på lag.

Et annet spørsmål er hvor robust systemet egentlig er som helhet. Mange leverandører sier de har teknisk godkjenning, men hva betyr det egentlig i praksis? Hvor langt strekker denne godkjenningen seg, og hva dekker den? Er det dokumentasjon som faktisk gir trygghet, eller mest et papirbevis på at produktene er testet sammen i labmiljø?

Jeg lurer også litt på hvordan dette med dokumentasjon fungerer i praksis. Si at man som privatperson bygger opp et bad selv, men følger Mapeis våtromssystem til punkt og prikke, og bruker sjekklisten og veiledningene deres underveis. Vil en slik dokumentasjon ha noen faktisk verdi ved et eventuelt salg av boligen senere? Eller er det slik at det kun har vekt hvis et godkjent firma med våtromssertifikat har utført jobben? Hadde vært interessant å høre om noen har erfaringer med hvordan meglere, takstmenn eller forsikringsselskaper vurderer dette i praksis.

Jeg kunne også tenke meg å høre hvordan dette systemet fungerer i norske forhold – med temperatursvingninger, litt ujevn byggkvalitet og kanskje litt fukt i konstruksjonene. Holder det tett selv etter noen år, eller dukker det opp småskader og sprekker i fuger og overganger?

Til slutt er det interessant å høre om noen har sammenlignet Mapei med andre kjente systemer.
Er Mapei like godt eller bedre, eller bør man heller gå for et annet opplegg?

Jeg håper flere her inne kan dele sine erfaringer, både som fagfolk og som huseiere som har hatt systemet i bruk noen år.
Hva er deres inntrykk – er Mapei sitt våtromssystem et trygt valg, eller finnes det bedre alternativer?

Vedlegg

Jeg har brukt Mapei sitt våtromssystem på to bad, og kan si med hånda på hjertet at jeg er veldig fornøyd. Det første badet bygde jeg i 2016, og det andre i 2021 – begge gjort med samme oppskrift: Primer G, Mapegum WPS, flislimet Keraflex Extra S1, og Megafug F Plus som fugemasse.

Ingen av badene har vist tegn til problemer så langt. Ikke noe misfarging, fuktutslag eller løse fliser, selv etter mange år med daglig bruk. Jeg var nøye med underlaget og fulgte Mapeis veiledning punkt for punkt, inkludert tørketider mellom hvert lag. Det tror jeg har mye å si.

Det jeg liker med Mapei-systemet er at alle produktene er utviklet for å fungere sammen, og det merkes i praksis. Flislimet har god heft og fleksibilitet, og fugemassen holder seg tett og ren. Mapegum WPS var lett å jobbe med, og jeg opplevde ingen bobler eller sprekker i membranen.

Når det gjelder dokumentasjon, så førte jeg faktisk sjekklisten fra Mapei underveis, med bilder og notater. Da vi solgte den første boligen i fjor, la jeg ved dokumentasjonen i salgsoppgaven. Megler og takstmann satte faktisk pris på det – det viser at jobben er gjort skikkelig, selv om jeg gjorde den selv.

Jeg har bare gode erfaringer med Mapei. Så lenge man gjør grunnarbeidet nøye, følger systemet og ikke blander produkter fra forskjellige produsenter, tror jeg dette er et av de tryggeste våtromssystemene for oss som gjør ting selv.

• Like
Reaksjoner: KnutJor
Jeg har brukt Mapei på to bad, og er veldig fornøyd.
Lett å jobbe med, tydelige systemer og gode produkter som fungerer sammen.
Første badet er over 7 år gammelt nå, og alt er fortsatt helt tett og ser nytt ut.
Siste badet brukte jeg Primer G, Mapegum WPS, Keraflex flislim og Megafug – kan trygt anbefales!

• Like
Vi har 3 bad i dagens hus og alle er bygget opp med utelukkende Mapei-produkter.
Har fungert smertefritt i mer en 10 år.

Det firmaet som gjorde jobben brukte kun Mapei-produkter i alle bad.
Jeg kan huske at de som jobbet på baderommene var veldig tydelig på at de var tilhengere av å kun bruke produkter fra en leverandør per bad.
De mikset helst ikke ulike produsenter og produkter.

For 10 år siden hadde jeg ikke hørt om Mapei, men den gangen sa de at alt sammen ble laget i Odalen i Norge, av alle steder :p
Aner ikke om det stemmer. Men hvis det er er norsk produkt, så er det jo helt konge!
Kjøp Norsk! 🇳🇴

• Like
Mapei er kvalitet som brukes av profesjonelle.
De har systembeskrivelser og sjekklister som er såpass forståelige og greie at selv en normalt nevenyttig klarer å følge de.
Men, man må følge anvisningene til punkt og prikke og det er en stor fordel å ikke mikse Mapei sine produkter med produkter fra andre produsenter.

• Like