Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

runarb

Sersjant
18 Feb 2025
21
16
Jeg skulle egentlig bestille ferdig malet kledning fra Moelven, men leverandøren foreslår "Ringalm Kledning rektangulær Grunnet + 1 strøk gran" isteden: https://ringalm.no/produkt/rektangulaer .

Jeg antar at denne er fingerskjøtt da det er opplyst om dette ved andre nobbnummer:
https://www.maxbo.no/kledning-rektangulaer-fingerskjott-grunnet-gran-p1533470/

Er fingerskjøttene i fingerskjøtt kledning et svakt punkt som vil sprekke og råtne etterhvert?
Når jeg ser på gamle hus ser det alltid ut som om skjøtene i kledningen feiler først.
Disse skjøtene er jo dog ikke limt på fabrikk, kun skråskjert på stedet.

Kledingen er dekket med Teknol 3881 - grunning. Nordica EKO 3894 - dekkende.
Er dette like bra som Jotun Ind VISIR grunning og Jotun Ind DRYGOLIN Nordic Extreme maling som Moelven bruker?

Det tror jeg blir som «hel ved». Har selv skjøtt toppbordet på terasserekkverket. Enkle greier med en langvtapp felt inn i motstående stykke. Limt med utendørs polyuretanlim stått ute i 45 år uten problemer. Nnaboen har fingerskjøtt kedning. Ingen problemer der heller på 46 år.

Er det ikke slik at de scanner hver plank fortløpende, og når de kommer til en kvist elelr annen skade i treet, så kappes det ut og så fingerskjøtes det der det er kappet ut?

På den måten kan man si at kledningen blir fri for kvister, svakheter og andre skader som også er magnet på råte osv.

Min erfaring er ikke med ytterkledning, men med fingerskjøtt panel for innendørs bruk.
Kjøpte det på Maxbo. Svinedyrt og ferdig behandlet hvit.
Men, du verden hvor strøkent, stabilt og flott det ble.

Jeg testet flere ganger. Tok en planke på ca 1 meter som var fingerskjøtet på midten. La den på terrassen, med en murstein under i hver ende.
Hoppet på midten. Planken knakk utenfor fingerskjøten hver gang, så den er i hvert fall sterk nok.
Hvordan limet de bruker fungerer utendørs vet jeg ikke, men jeg tenker fingerskjøtet panel er bedre enn panel fullt av kvist.

Når dette er gjort i en kontrollert industriprosess med full kontroll på trevirke, temperatur, herdetider osv vil jeg tro dette er godt som gull.

Styrkemessig er det nok OK. Har 15 stk 3*9" gulvsperrer. Alls fingerskjøtt p tilfeldig sted. Har ikke observert noe problem på 45 år.

• Like
Reaksjoner: kirderF
Er fingerskjøttene i fingerskjøtt kledning et svakt punkt som vil sprekke og råtne etterhvert?
Når jeg ser på gamle hus ser det alltid ut som om skjøtene i kledningen feiler først.
Disse skjøtene er jo dog ikke limt på fabrikk, kun skråskjert på stedet.
Hei
Når det er industriprodusert vil ikke dette være noe problem som andre nevner her :)

• Like
Reaksjoner: Benjamin