Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

kirderF

Kaptein
27 Des 2024
210
168
Norge
Hvis alt går etter planen, så skal vi i gang med å bygge nytt hus i løpet av 2026.
På tomten står det en gammel hytte som må rives.

Hytten har et eldre tak og jeg begynner å lure på om takplatene kan inneholde asbest.
Platene er bølgeformede og ser ut som gamle sement/fiberplater med en del mose og slitasje.

Jeg har lagt ved bilder under og håper noen her klarer å se om dette faktisk ser ut som gamle eternitt/asbestplater – eller om det kan være noe annet.

20260506_185133.jpg 20260506_185115.jpg

Hvis dette viser seg å være asbestholdige plater så lurer jeg på hvordan man går frem for å fjerne dette på en trygg måte selv?

Hvilket verneutstyr man bør bruke
Hva man absolutt ikke bør gjøre
Hvordan platene håndteres uten å spre støv
Emballering og levering som avfall

De som skal rive hytten har tatt et forbehold (prismessig) om at prisen kan øke hvis bygget inneholder miljøgifter.
Har aldri vært borti asbest tidligere, så ønsker å gjøre dette riktig dersom det faktisk er asbest i platene.
Regner med at det er kurant jobb å demontere platene - såfremt man benytter beskyttelsesdrakt og maske?

Synes dette ligner fælt på eldre bølgeformede fibersementplater med asbest.
Typisk det som i Norge ofte ble kalt eternittplater.

Men, jeg er absolutt ingen ekspert på dette!

Er ingen ekspert på asbest men er 100% når jeg sier at det der åpenbart er takplater i eternitt, altså med asbest. Har ikke saneringsfirmaet sett hytten de skal rive?

Jeg rev tak som så akkurat ut som dette på eget hus. Også fått firma til å fjerne på mitt forrige hus. De er enkle å ta av, ettersom spikrene som holder dem typisk er ganske løse etter mange år med påvirkning av vann og kondens som har ført til lokal råte der hvor spikeren sitter.

Er dyrt å fjerne med firma, men hos de fleste kommuner leveres dette gratis som spesialavfall dersom du er privatperson. Bruk god maske og heldekkende dress. Unngå ting som støver eller får dem til å knekke, altså bær dem forsiktig ned fra taket. De veier omtrent 15kg per plate, så ganske greit. Stable dem fint.

Sjekk kommunens krav for avhending på renovasjonsstasjon. Det står helt sikkert beskrevet på nettsiden deres. Jeg måtte stable på pall, pakket inn i to lag byggplast hvor hvert lag er teipet helt tett. Dampsperreteip er fin til det. Så det er å klippe til to lenger dampsperreplast, og legge det over en pall i henger. Så er det bare å stable så godt du kan. Platene er formet slik at de stables veldig fint oppå hverandre. Vei en plate med en koffertvekt eller noe, så vet du hvor mange plater du kan stable for hvert lass. Det går noe under ett tonn på hver pall før det blir upraktisk høyt, om jeg husker rett.

Asbestholdige materialer er vanlige i bygg fra før 1985.
Asbest i Oslo kommune må leveres som farlig avfall på gjenvinningsstasjonene Grønmo eller Haraldrud.
Asbesten må være forseglet i to eller tre lag plast (teipet) før levering.
Private husholdninger kan levere inntil 50 kg gratis på utvalgte stasjoner.
Asbest/eternitt - Inntil 50 kilo. Må være forseglet i tre lag plast før levering.

Kilde: Oslo kommune - Haraldrud gjenvinningsstasjon (tidl. Brobekk)

Det varierer nok fra kommune til kommune.
Her i Kristiansand mener jeg at jeg kan levere så mye jeg vil.
Har ihvertfall kjørt et lass med godt over 50KG "mulig asepest" til søppla